שוק הרכב בישראל 2019: הליסינג מפתיע

0
3962
שוק הרכב בישראל 2019: הליסינג מפתיע
קרדיט Shutterstock

עולם הליסינג חי ובועט בישראל כבר יותר משני  עשורים, אך נדמה בתקופה הקרובה הוא עומד לעשות עוד צעד משמעותי ולגדול אפילו עוד יותר. איך זה קורה ומה זה אומר לגבינו, הצרכנים?

יובל בנר

ענף הליסינג עשה דרך ארוכה מאז פגשנו אותו לראשונה, אי שם בשלהי שנות ה-90. את הדרך הזו הוא לרוב עשה בתוך מזדה 3 1.6 אוטומטית, שהוצמדה כמעט לכל פועל בענף ההייטק שהתפתח בקפיצה עצומה. בהתחלה, עולם הליסינג היה נראה פשוט – חברות עיסקיות שרצו להוריד מעצמן את העול לדאוג לעשרות או מאות רכבים ברמת התחזוקה השוטפת החלו להיעזר בחברות ליסינג, שרובן נבעו מחברות השכרת הרכב באותו זמן. חברות שהבינו את הפוטנציאל הגלום בסוג כזה של עסקאות.

מאז ועד היום העיקרון נשאר פשוט ודומה אך התפתח לאינספור כיוונים שונים: אתה לא חייב להיות בעלים של רכב כדי לנהוג ברכב חדש או אפילו לדאוג לתחזוקתו. מבחינת הלקוח בליסינג פרטי, תשלום חודשי המותאם ליכולת הלקוח מחליף את שיטת התשלום הישנה, שבשבילה היה צורך בהון גדול.

בשלב זה, אפשר כבר לחשוף את השורה התחתונה של הכתבה הזו. תחום הליסינג בארץ מתחזק ותופס עם הזמן עוד טריטוריות, מעבר להיותן גוף לתיווך בין יבואני הרכב לבין לקוחות עירניים שמעדיפים לרכוש את רכבם לאו דווקא מיבואן הרכב עצמו. מה זה אומר? מיד נסביר.

מה זה ליסינג פרטי?

ליסינג פרטי מתבסס על רכישת כמויות גדולות של כלי רכב בהנחה גדולה מהיבואן (5-30 אחוז בממוצע) והצעתן במחיר מוזל ללקוחות הקצה שלו, בין אם הן חברות עסקיות או אנשים פרטיים. ברמת הבסיס, מציע הליסינג הפרטי מבצעים ועסקאות שעיקרן תשלום מקדמה, תשלומים וחודשיים ותשלום אחרון בסוף התקופה, אותו ניתן להמיר לעסקה נוספת בסגנון טרייד אין והחלפת הרכב המשומש בחדש. באופן זה, אין ללקוח שום דאגות בנושא מכירת הרכב המשומש והוא יכול ליהנות מרכב שלאו דווקא היה יכול לרכוש בכסף מלא מהיבואן. בשלבים מתקדמים יותר יכול הלקוח גם לבחור במסלול ליסינג הדומה לעיקרון הליסינג העיסקי ושם הוא יקבל גם טיפולים, רישוי וביטוח מלא במסגרת העסקה. כל זה מצביע על כך כי מעבר למחיר נמוך יחסית עבור דגם מסוים, לקוחות הליסינג מעוניינים בעיקר בשירות היחודי ובחוסר הדאגה.

מה קרה בשנים האחרונות?

במילים פשוטות, עלייה. בשנת 2018 הגיעו 22% מסך רכישות רכבי הליסינג לידיים פרטיות. לשם השוואה, המספר עמד על 6% בלבד שלוש שנים קודם לכן. נתון זה מדגים לנו בדיוק את הנקודה האחרונה אותה הצגנו. יבואני הרכב לא לגמרי מאוהבים ברעיון הליסינג. כלומר, הם היו מעדיפים למכור את כלי הרכב ישירות לצרכן, אך מה לעשות? גם להם יש יעדים לעמוד בהן למול היבואנים ולכן בסופו של דבר מוכרים לגופי הליסינג השונים, אשר בעזרת כוח המיקוח המשמעותי שלהם משיגים את אותן הנחות שהוזכרו קודם לכן. היבואן "מתגונן" בפני חברות הליסינג בעזרת הטבות שונות ללקוחותיהן, כמו למשל באחריות מורחבת או בהבטחה לרכוש מהלקוח את הרכב בסוף התקופה. בנוסף, ידוע לכל כי רכב מיד ראשונה מהיבואן ימכר במחירון גבוה יותר כרכב יד שניה מאשר אחיו מהליסינג. ועדיין, עם כל אלה, ועם כל המחשבה המלווה את קהל רוכשי הרכב החדש, מספר עולה של לקוחות עושה את דרכו דווקא לחברות הליסינג ולא לאולמות התצוגה.

מה יקרה בשנים הקרובות?

הלקוח הישראלי כבר הפנים את העובדה שרכישת רכב היא הוצאה ואינה השקעה. הוא מעוניין להקטין את המעורבות שלו בתהליך ככל האפשר ואפילו ניתן לראות כיצד דווקא בדגמים מסויימים ישנה רכישה מסיבית יותר במסלולי ליסינג ולא רכישה ישירה מהיבואן. יחד עם זאת, מרבית כלי הרכב עדיין נרכשים בצורה המסורתית, דרך היבואן, ובעזרת פתרונות מימון שונים. אולם מה שמסמנת המגמה אותה אנו רואים בשנים האחרונות, היא כי יותר לקוחות מעדיפים לחפש פיתרון שאפילו לא חייב להיות דווקא הזול ביותר לרכישה, אלא שיתן ללקוח את מה שהוא צריך בצורה הנוחה ביותר ועם השירות הטוב ביותר, כמו בכל תחום אחר. לכן, נראה מצב בו לתנאי העיסקה, לא משנה ע"י מי ינתנו ואם לליסינג פרטי יד שניה או לרכב חדש, יהיה את המשקל הגדול ביותר להחלטה כיצד לרכוש רכב חדש.

מכיוון שכבר נעשתה הפנמה של הרעיון כי אין כל צורך להיות בעליו של חדש על מנת לנהוג באחד, נותר לנו רק לחשב את צעדינו בדרך לעיסקת הרכישה או ההחכרה של הרכב הבא. שיקולי כדאיות אלה הם שיתנו לך את תחושת הראש השקט במשך כל תקופת העיסקה.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here