נהיגה ללא ביטוח חובה – האם זו עבירה?

0
2592
נהיגה ללא ביטוח חובה – האם זו עבירה?
קרדיט freepik

לא מעט מן הנהגים בוחרים שלא לבטח את רכבם בביטוח חובה, על מנת לחסוך את העלות הכרוכה בכך. אולם, מרביתם אינם מודעים לכך כי מדובר בעבירה, בגינה יכולים הם לקבלת שלילת רישיון נהיגה ועונשים נוספים כגון נקודות תעבורה. כמו כן, במקרה של תאונת דרכים, לא יוכלו לקבל פיצוי אם נגרם להם נזק פיזי ואם ישנם נפגעים נוספים בתאונה, יכולים הם להיות מחויבים בתשלום נזקיהם.

מהו ביטוח חובה?

בישראל ישנם שלושה סוגי ביטוחים לרכב: ביטוח חובה, ביטוח צד ג' וביטוח מקיף. בעוד ששני הסוגים האחרונים הם עניין הנתון לבחירה אישית של בעל הרכב, ישנה חובה בחוק לעשות ביטוח חובה. פוליסה זו נועדה לתת כיסוי במקרה של תאונת דרכים, בה התרחשו פגיעות גוף. אם בעל הרכב חפץ כי אנשים נוספים מלבדו ינהגו ברכב, עליו לדאוג כי הם יכללו בפוליסה ומי שאינו כלול בפוליסה, אינו רשאי לנהוג ברכב. ביטוח צד ג' נותן כיסוי לנזק לרכוש שנגרם על ידי הרכב לצד ג' וביטוח מקיף, כשמו, מכסה מגוון של מקרים כגון תאונת דרכים, לרבות תאונה עצמית, גניבה, שריפה ועוד. פוליסה זו כוללת בתוכה גם כיסוי צד ג' ועל כן מי שעושה ביטוח מקיף, אינו צריך לרכוש ביטוח צד ג' בנפרד.

נהיגה ללא ביטוח חובה – האם זו עבירה?

התשובה לשאלה זו היא בחיוב. נהג הנוסע ללא ביטוח חובה מבצע עבירה. לבית המשפט יש סמכות רחבה בעניין זה בדבר העונש שיוטל על הנהג. זה יכול להסתכם בקנס כספי, אך גם בשלילה של רישיון הנהיגה לתקופה ממושכת וכן בנקודות תעבורה הנרשמות לחובתו של הנהג. על כן, נהג אשר נתפס נוסע ללא ביטוח חובה, מומלץ שיפנה אל עורך דין תעבורה, אשר ייצג אותו בהליך המשפטי. מטרתו תהיה למנוע מתן ענישה של פסילה בפועל של רישיון הנהיגה. תחת זאת, יפעל עורך הדין לשכנע את בית המשפט, כי במקרה דנן נכון יהיה להסתפק בעונש מופחת כגון שלילה על תנאי ו/או בקנס כספי. הדבר תלוי כמובן בנסיבות המקרה: משך הזמן בו לא היה הנהג מבוטח בביטוח חובה, האם מדובר בעבירה ראשונה מסוג זה או שמא הנהג כבר נתפס בעבר נוסע כאשר אינו מבוטח וכיו"ב.

תאונת דרכים ללא ביטוח

מלבד העובדה כי מדובר בעבירה החושפת את הנהג לשלילת רישיון, חשוב לדעת כי במקרה של תאונת דרכים, בה נפגע הנהג, לא יוכל הוא לקבל פיצוי על הנזקים שנגרמו לו אם נסע ללא ביטוח חובה. כמו כן, במקרה שבו התאונה גרמה לנפגעים אחרים, עלול הנהג למצוא עצמו נושא בכל נזקיהם, הכיצד? נפגע בתאונה מרכב שאינו מבוטח בביטוח חובה, רשאי להגיש תביעה לתאגיד קרנית, המופקד על פיצוי נפגעי תאונת דרכים כאשר אין גוף מבטח ממנו יוכל הנפגע לקבל תשלום. לאחר העברת התשלום לנפגע בגין נזקיו הגופניים מן התאונה, לתאגיד קרנית עומדת הזכות לתבוע מן הנהג את הסכום ששילם לנפגע.

ניר שלום הינו עורך דין תעבורה מומחה ובעל ניסיון רב ועשר מזה שנים רבות בדיני תעבורה, נהיגה בשכרות, ייצוג עצורים וייעוץ מקדים, תאונות דרכים ועוד.

לכל שאלה ניתן ליצור איתי קשר ישירות באתר או

בטלפון 077-9976882

עורך דין תעבורה ניר שלום.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here