כל מה שצריך לדעת על ירידת ערך הרכב

0
1132
קרדיט: freepik

יש חפצים שערכם נשמר לאורך זמן, אלא אם כן נגרם להם נזק כלשהו. יש אפילו חפצים שהערך שלהם יכול לעלות עם הזמן, כמו יצירות אומנות או נכסי נדל"ן. עם זאת, מרבית הרכוש מאבד מערכו ככל שחולף הזמן, פשוט כי הוא מתיישן ומתבלה. המשמעות היא שבדרך כלל, מוצרים חדשים שווים יותר ממוצרים זהים אשר נמצאים כבר בשימוש.

אחד התחומים בהם ירידת ערך נלקחת בחשבון יחסית הרבה הוא תחום הרכבים. כל מי שעומד לקנות או למכור רכב צריך להתעסק בזה, וירידת ערך עשויה להיות משמעותית מאוד גם כאשר רוכשים או מחדשים ביטוח לרכב. מחיר הפוליסה של הביטוח נקבע, בין השאר, על פי הערך של הרכב והנטייה שלו לאבד מערכו. לכן, חשוב להכיר את הנושא ולהיות מודעים להשלכות.

מהי ירידת ערך?

שינוי בערך של מוצר נקבע על פי הפער בין מחיר הרכישה שלו לבין מחיר המכירה. לדוגמה, מוצר שנקנה תמורת 100 ₪ ונמכר כעבור מספר חודשים ב-70 ₪, איבד 30% מערכו. סביר להניח שגם בפעם הבאה שבה יעבור מיד ליד, תהיה ירידת ערך אשר תשתקף במחיר המכירה, שיהיה נמוך מ-70 ₪.

אותו דבר נכון כאשר מדברים על רכבים. ירידת הערך של רכב מתחילה ברגע שנרכש ועבר בעלות בפעם הראשונה. כלומר, עוד לפני שמסירים את הניילונים, הרכב כבר שווה פחות מאשר רכב חדש. זה אמנם לא קורה הרבה, אבל אם רוכשים אוטו, נוסעים איתו קצת וכעבור זמן קצר מתחרטים, כבר אי אפשר לקבל עליו את הסכום בו נרכש. בתרחיש כזה, הרכב יימכר סכום שנמוך מכך ב-5% עד 7%. באותה מידה, ככל שעובר הזמן עולה יותר לרכוש ביטוח לרכב.

גורמים המשפיעים על ערך הרכב

בממוצע, כל רכב מאבד מערכו בין 13% ל-15% בכל שנה, אבל בשנה הראשונה ירידת הערך אפילו גבוהה יותר. כמובן שזהו רק ממוצע, וזהו נתון שיכול להשתנות לפי סוג הרכב, היצרן, הדגם והפופולריות שלו בשוק.

כדי לחשב שיעור ירידת ערך של רכב, לקראת עסקה קנייה או מכירה או לפני רכישת ביטוח לרכב, צריך להשוות את מחירו כחדש (המחיר בסוכנות) למחירו כמשומש (המחיר הלוחות הרכבים השונים).

בנוסף, ירידת הערך מושפעת ממצבו של הרכב, כלומר ככל ששומרים עליו יותר טוב הערך שלו יורד פחות. לא תופתעו בוודאי לגלות שגם היסטוריית התאונות של הרכב משפיעה מאוד. אחרי תאונה, שמאי קובע את שיעור ירידת הערך שנגרם.

איך ניתן להתגונן מפני ירידת הערך?

אפשר לרכוש כיסוי מפני ירידת ערך הרכב, כחלק מפוליסות של ביטוח לרכב. הרחבת הפוליסה באמצעות "כיסוי דמי כינון" מאפשרת להחזיר את היקף הביטוח לקדמותו, לאחר תיקון הרכב, ללא תוספת פרמיה. יש גם כיסויים שמספקים הגנה במקרים של טוטאל-לוס. בשורה התחתונה, ירידת ערך היא גורם שכדאי מאוד לקחת בחשבון כאשר רוכשים או מחדשים ביטוח לרכב.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here