פחות אבל עדיין כואב: נתוני תאונות דרכים חציון ראשון 2020

0
2588
פחות אבל עדיין כואב: נתוני תאונות דרכים חציון ראשון 2020
מקור Shutterstock

לראשונה מזה שנים רבות, חלה ירידה מהותית במספר תאונות הדרכים והנפגעים המעורבים בהן, והסיבה לצערנו – או לשמחתנו הרבה, ידועה לכולם. לפניכם כל הנתונים המעודדים 

זאב נחמנזון

כבר חצי שנה חלפה מאז שפרצה לחיינו מגפת הקורונה וקבעה לנו שגרת חיים שונה ומאתגרת במיוחד. היא הביאה עימה גם נתוני תמותה גבוהים בארץ ובעולם, בפרט בקרב האוכלוסייה המבוגרת וכן זו של בעלי מחלות רקע שונים אך מנגד, עקב התפשטותה ניתן להבחין גם בירידה בתמותה ממחלות אחרות כדוגמת השפעת. הסגר וכן ההגבלות השונות שהוטלו ברחבי העולם, הובילו לסדר יום חדש ואחר שכולל, בין היתר, תנועה דלה יותר בכבישים. זו בתורה, הביאה לירידה משמעותית מאוד במספר תאונות הדרכים ובנפגעים המעורבים בתאונות – בשורה מעט מעודדת ומשמחת, לאור התקופה הנוכחית. לפניכם כל נתוני תאונות הדרכים עבור החציון הראשון לשנה הנוכחית. 

לכל דבר יש מחיר

עם חישובה והרכבתה את עלות הפוליסה, מתייחסת חברת הביטוח לנתונים כמו מספר התאונות, אופי הנזקים ומאפייני הנהגים המעורבים, כשכל אחד מהם משפיע על מחירה משמעותית. 

אם ביצעתם לאחרונה השוואת מחירי ביטוח רכב עבור הפוליסות בתנאים השונים, ודאי הבחנתם בירידת אלו של פוליסת הביטוח המקיף בפרט, הכוללת כיסוי מלא ורחב יותר וחשיבותה במקרה של מעורבות בתאונת דרכים משמעותית במיוחד.

על אף שהמצוקה הכלכלית המורגשת היטב כבר עכשיו וצפויה ללוות אותנו גם בעתיד הקרוב מהווה פקטור בהורדת המחירים, היא אינה הגורם העיקרי להוזלתה. מקורה של ירידה זו הוא בעיקר בסגר, שהביא להישארותם של רבים בבתיהם והימנעותם מיציאה לעבודה או לעיסוקיהם השונים במשך זמן רב. באופן זה צומצמה שהותם מחוץ לבית שהביאה בתורה לתנועה דלה יותר בכביש וכן – לשיעור נמוך יותר במספר תאונות הדרכים וההרוגים בהן. 

תאונת שיפור

לקראת סוף חודש אפריל הציגה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ירידה של כ-50% במספר תאונות הדרכים בהן היו מעורבים גם נפגעים, וירידה של למעלה מ-20% במספר ההרוגים. ברבעון הראשון של 2020 נהרגו 65 אנשים בתאונות דרכים ועל אף שמדובר במספר הנמוך יחסית ביחס לזה שהיה אשתקד, עדיין מדובר בחיי אדם שאבדו. אם יש נתון אחד ברבעון הנוכחי שניתן להגדירו כמשמח בהחלט הוא שאין הרוגים בקרב רוכבי האופניים. 

לאחרונה, על אף שבוטל הסגר וצומצמו ההגבלות, עדיין חלה ירידה משמעותית במספר תאונות הדרכים ועל פי הלמ"ס, נרשמה בחודש יוני ירידה של 25.1% בתאונות הדרכים לעומת החודש המקביל בשנה שעברה, כמו גם ירידה של 10.1% בכמות ההרוגים. אמנם ברבעון השני הייתה האכיפה מקלה יותר אך כפי שמסתמן כעת, טרם ישנה חזרה לשגרה של המשק. גם עבודתם של רבים שמוסיפה להיות מהבית, העלייה באחוזי האבטלה ובאלו היוצאים לחופשה ללא תשלום – תורמות אף הן לשיעור הירידה במספר תאונות והנפגעים. 

בין הפרמטרים החשובים שיש לקחת בחשבון הוא השינוי באחוז התחלואה בין הערים השונות בארץ הקובע בין היתר, אילו תהיינה תחת סגר ומגבלות ספציפיים. כך למשל, בערים אדומות עליהן חלות מגבלות רבות יותר – צפוי להיות אחוז תאונות קטן יותר. נתון זה משנה בתורו גם את רשימת הערים המעורבות יותר או פחות בתאונות דרכים בעת שגרה שכן הוא יכול להוות בסיס לאופן ולמידת הסיוע שיינתן להן במטרה לייעל את המניעה באופן נקודתי.

תום יולי אוגוסט

לרוב, עמוסים יותר הכבישים בארץ בחודשי הקיץ – ובפרט חודשי יולי ואוגוסט, ומכאן שהם מועדים לפורענות רבה בכל הנוגע להתרחשות אפשרית של תאונות דרכים. בתקופה זו חל חופש והילדים מתרוצצים ברחובות – בין אם רגלית ובין אם על אמצעי תחבורה מסוכנים כדוגמת קורקינטים חשמליים, וכן גם החום שעשוי להשפיע על אופי הנהיגה והערנות שלנו, הנהגים. כל אלו צפויים להגדיל את הסיכויים להתרחשותן של תאונות דרכים ולהעלות את מספר הנפגעים בתקופה זו ביחס לשאר חודשי השנה. עם זאת ולאור התפשטותה של מגפת הקורונה, יתכן וניתקל במספרים נמוכים יותר ביחס לאלו של התקופה המקבילה בשנה שעברה. 

אם כן, הירידה המשמעותית במספר תאונות הדרכים שחלה בתקופה זו היא מבורכת ומשמחת. יחד עם זאת, גם החודש הנוכחי המביא עימו את חגי תשרי שמאופיינים אף הם בתנועה רבה בכבישים, עשוי להביא לעלייה אפשרית במספר התאונות אך מאחר ועדיין לא ברור האם יוטל סגר בתקופה זו – נותר רק לקוות כי אלו יהיו בסופו של דבר ימים טובים – ולא ימים נוראים. לצד זאת, יש להמשיך ולהקפיד על כלל אמצעי הזהירות בכביש ובדרך ולנסוע בזהירות. נסיעה בטוחה!

 

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here