למה שהמכונית הבאה שלך לא תהיה היברידית?

0
2917

השיגעון למכוניות היברידיות צובר תאוצה בתקופה האחרונה. לא מדובר בטרנד חולף, אלא במטרה ברורה שהציבו לעצמן יצרניות הרכב בעולם. בשנים הקרובות אנו נהיה עדים למבול של רכבים היברידים אשר יגיחו לעולם בקצב מדהים.

כמעט כל יצרניות הרכב מבינות היום שעתידם ללא רכב היברידי אחד לפחות מתוצרתם נמצא בסכנת קיום, ולא מדובר בעוד הצהרה של מומחה פסימי בענף הרכב, אלא בקריאת המצב בשוק הרכב העולמי. מספיק להסתכל על הבעיות החמורות  של יצרניות הרכב האמריקאיות אשר התבססו באופן עקבי על ייצור מכוניות גדולות ובזבזניות וחוזות עתה נהירה של הלקוחות לרכבים קטנים יחסית מתוצרת המזרח.

מחירי הנפט המזנקים יחד עם הדאגה לאיכות הסביבה גורמים לעלייה חדה בדרישה למכוניות חסכוניות ופחות מזהמות. מחיר חבית נפט הוכפל בשנה האחרונה מרמות של  70 דולר לשיא של 150 דולר בחודש יולי והעתיד לצערנו מנבא לנו שיאים נוספים. גורם נוסף שמשפיע הוא ההתחממות הגלובאלית אשר אחד מגורמיה העיקריים הוא פליטת גזי החממה מהמכוניות.

רכב שנוסע על חשמל בלבד

המכונית ההיברידית, או בעברית "בת כלאיים", הינה מכונית המצוידת בשני מנועים: הראשון

הוא מנוע הבעירה הקלאסי  והשני הוא מנוע חשמלי המונע על ידי חשמל הנאגר במצברים גדולים הנמצאים בדרך כלל בחלקה האחורי של המכונית.

שילוב שני המנועים מאפשר התקנת מנוע קטן נפח הצורך פחות דלק ומזהם פחות, אשר שילובו עם מנוע חשמלי גורם להספק גבוה יחסית המאפשר ביצועים טובים יחסית לרכב, יחד עם חיסכון ניכר בדלק, פליטה נמוכה של מזהמים לאוויר והגדלה משמעותית של  טווח הנסיעה של המכונית.

בחלק מן הדגמים ההיברידים מסוגל המנוע החשמלי להניע לבדו את הרכב במהירויות נמוכות, כך שבעת הזדחלות בפקקים הרכב אינו צורך בנזין כלל, זיהום האוויר אינו קיים והרכב מסוגל לנסוע כמה עשרות  קילומטרים על חשמל בלבד. בנוסף, המנוע החשמלי מבצע מיחזור של אנרגיה על ידי אגירת החום הנפלט מהגלגלים בעת בלימה, למשל, והפיכתו לחשמל הנאגר במצברים. חסרונות הרכבים ההיברידים מתרכזים בעיקר בעלות ייצור גבוהה יותר, מצברים יקרים בעלי משקל רב וחשש מבעיות אמינות עקב השימוש במערכות מתקדמות (מה שבינתיים לא קורה).

פריוס – הביקוש הולך וגובר

הראשונה שזיהתה את בעיית מחירי הדלק העולים בעקביות ואת בעיית זיהום האוויר הייתה חברת טויוטה אשר הציגה ביפן בשנת 1997 את הפריוס, המכונית ההיברידית הראשונה בעולם בייצור המוני. בשנת 2000 החל ייצוא הפריוס גם לאירופה ולארה"ב, שם הפכה לאייקון מבוקש ורכב שמצביע על בעליו כאדם שאכפת לו מאיכות הסביבה.

בשנת 2003 הוצג הדור השני של הפריוס אשר שופר בכל היבט והפך לאחד הדגמים הנחשקים בעולם. הפריוס נחשבת מתקדמת, חסכונית להפליא, ידידותית לסביבה ומובילה בסקרי אמינות בכל העולם. המכונית מובילה את שוק ההיברידיות בעולם עם נתח שוק מדהים של למעלה מ- 50% ומשווקת ביותר מ- 40 מדינות .

הסנונית הראשונה של הפריוס, הגיע לארץ בשנת 2004. למכונית מנוע בנזין 1.5 ליטר ומנוע חשמלי. פליטת ה- 2CO שלה הינה הנמוכה בארץ  ועומדת על 104 גרם לק"מ בלבד.  צריכת הדלק המוצהרת שלה על ידי היצרן היא 23.8 ק"מ לליטר. הפריוס הינה המכונית ההיברידית  הנמכרת ביותר בארץ ומסוגלת לנסוע במהירות נמוכה על ידי שימוש בחשמל בלבד. טויוטה מכרה בשנה שעברה בארץ 1172 מדגמי הפריוס ומתחילת השנה מכרה כבר מעל 1000 מכוניות. בחודש אפריל השנה דיווחה טויוטה על מכירת הפריוס המיליון בעולם. טויוטה מעריכה שעקב זיהום האוויר הנמוך של הפריוס נחסכו  פליטה של 4.5 מיליון טון 2CO (פחמן דו חמצני, גז מזהם) לאוויר העולם.

גם לקסוס מציעה דגם היברידי

מעבר לפריוס משווקות בארץ באופן סדיר עוד שתי מכוניות היברידיות: הונדה סיויק IMA ולקסוס RX400H היוקרתית. כחלק מרצון המדינה לעודד רכישת מכוניות היברידיות אשר יקרות יותר לייצור, הוזיל אגף המכס את מס הקנייה המוטל על רכבים היברידים ל -30% בלבד לעומת 76% על מכונית נוסעים רגילה, וכך זוכות ההיברידיות למחיר סביר המקביל למכונית מנהלים מקבוצת רישוי 4: 147,000 ש"ח.

המכונית השנייה שהגיעה לארץ (אחרי הפריוס) הינה ההונדה סיוויק IMA  אשר הגיעה בשנת 2006. למכונית מנוע בנפח 1.3 ליטר אשר יחד עם המנוע החשמלי מספק הספק משולב של 115 כוחות סוס. פליטת ה- 2CO שלה היא  109 גרם בלבד לק"מ. צריכת הדלק הממוצעת על פי היצרן: 21.7 ק"מ לליטר. הונדה מכרה בשנה שעברה  כ- 548  מדגמי הסיוויק הייבריד ומתחילת השנה נמכרו כבר מעל 300 מכוניות.

הדגם ההיברידי האחרון שהגיע לארץ הוא הקרוסאובר לקסוס H400RX, אשר מציע שילוב של מנוע חשמלי ברכב שטח הנחשב בזבזני, ומראה שניתן ליהנות משני העולמות. אמנם אל תצפו לרכב חסכוני ובלתי מזהם, אך יחסית לרכב שטח הוא נחשב חסכוני וידידותי לסביבה. צריכת הדלק הממוצעת שלו על פי הוראות היצרן: 12.3 ק"מ לליטר – הישג נאה לרכב שטח.

מכירות הלקסוס ההיברידית היוקרתית עומדות על 22 יחידות מתחילת השנה לעומת 10 יחידות בשנת 2007. בעתיד הקרוב יגיעו לארץ גם הלקסוס GS ההיברידית ושברולט מאליבו הייבריד, וסביר להניח שבשלוש השנים הקרובות לרוב היבואניות יהיה לפחות דגם אחד היברידי להציע .

אז מה צופן העתיד? מכוניות חשמליות לחלוטין בעלות טווח נסיעה משופר, מכוניות מימן ומכוניות חשמליות הניתנות לטעינה בשקע הביתי.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here