מפחד לנהוג? יכול להיות שיש לך ליקוי נהיגה

0
4501

מה המשותף לנהיגה בכבישים מהירים, נהיגה בחושך, נהיגה כשיש עוד אנשים ברכב, נהיגה במקומות לא מוכרים או עייפות רבה לאחר שעת נהיגה?

כל הסיטואציות הללו עלולות לגרום לסימפטומים כגון קוצר נשימה, איבוד יכולת התמצאות במרחב, רעד ברגליים, עייפות ולחץ בחזה, או במילים אחרות – ליקוי נהיגה.

ביטחון עצמי נמוך יכול למנוע נהיגה

ליקוי נהיגה הוא בעיה שעלולה להיגרם כתוצאה מאירוע שלילי, טראומה שהנהג חווה או דימוי עצמי נמוך שלו וקושי בקבלת החלטות. תופעות אלו הן נפוצות הרבה יותר ממה שאנו חושבים. גם נהגים שצברו שעות ותק רבות על הכביש עלולים לסבול מליקויי כזה ולפתח תחושות שליליות בזמן נהיגה.

דוגמאות נפוצות לליקויי נהיגה הן הימנעות מנהיגה בגלל ירידה בביטחון העצמי לאחר תאונה (למשל, אדם שעבר תאונה בכביש בינעירוני ונוהג כעת רק בכבישים עירוניים), או אישה שבעלה מלחיץ אותה ומעיר לה הערות כשהיא יושבת ליד ההגה וכתוצאה מכך היא לא מוכנה לנהוג כשיש עוד נוסעים ברכב.

ליקוי נפוץ ביותר הוא חרדה, פחד לנהוג, שמתבטא בהימנעות מוחלטת או חלקית מנהיגה. חרדת נהיגה עלולה להוביל לתנועות חדות או לעצירות פתע, שיכולות להיות מסוכנות.

חשוב למנוע מתח שרירי

אדם שמודע לליקוי הנהיגה שלו ומעוניין לטפל בעצמו, יכול לעשות זאת באמצעות נשימה נכונה וטכניקות הרפיה שונות. הוא צריך לחשוב על דרכים בהן הוא יכול להרפות ולראות את הכביש באופן שאינו מאיים, כי בסופו של דבר הנהיגה בכביש מתנהלת לפי כללים וחוקים מוכרים, שכאשר מבינים אותם הכל נהיה פשוט יותר ופחות מפחיד.

טכניקות אותן ניתן לתרגל: לשבת בצורה יציבה מול ההגה כדי למנוע מתח שרירי, לארגן את מרחב הנהיגה למקסימום נוחות – להתאים את חגורת הבטיחות, המראות, לדאוג לשתייה ולאוכל ברכב ולנשום באופן מודע. לפני תחילת הנסיעה מומלץ להרפות את שרירי הכתפיים, הצוואר, הידיים, הירכיים ולתרגל מספר נשימות עמוקות.

מומלץ לא לנטרל רעשי רקע שבאים מהכביש, אלא לנטרל רעשים כגון קולות של אנשים אחרים ברכב, טלפון, רדיו. חשוב לנהוג לאט כדי להגביר את תחושת הבטיחות. עיסוק בספורט מחדד את החושים ומסייע לנשימה עמוקה ובריאה יותר ובכך מקל על פעולת הנהיגה.

עבודה על גוף, רגש וחשיבה

יש גם פיתרונות עבור מי שמעדיפים לקבל עזרה מקצועית. במרכז "גוף בתנועה" פותחו סדנאות לטיפול בליקויי נהיגה, במטרה לאפשר לכל אדם את החופש והיכולת לנהוג בביטחון, בבטיחות ובשלווה. הסדנאות מיועדות לאנשים בעלי רישיון נהיגה, שמסיבות שונות נוהגים באופן סלקטיבי או נמנעים כליל מנהיגה.

העבודה נעשית מתוך חשיבה כי הנהיגה משלבת תיאום ושליטה בשלוש מערכות שונות: גוף, רגש וחשיבה. כל עוד התיאום הזה אינו מדויק ואינו נשלט, נוצר מתח המתבטא בנהיגה לא בטוחה, הנתונה לידיהן של החלטות קריטיות המסכנות הן את הנהג והן את סביבתו בכביש. המטרה היא לאפשר לנהגים אלו לחזור אל ההגה, תוך התמודדות עם הקשיים אשר גרמו להם לעכבות בנהיגה, וזאת בכל גיל ובכל ותק של נהיגה.

הרבה מעבר לנהיגה

בסדנאות בקליניקה לומדים ומתרגלים שימוש בכלים כגון מודעות גופנית (מוטוריקה גסה, מוטוריקה עדינה, קשר עין- יד וקשר עין- רגל, מערך שרירי גלגל העין, מערך החושים הפעילים בזמן נהיגה, התמצאות במרחב ויציבה נכונה), נשימה והרפיה, סימולציות של סיטואציות שהובילו לעכבות בנהיגה. לומדים אפילו על חשיבותה של תזונה נכונה לנהיגה בטוחה ולשיפור התפקוד ועל חשיבותה ועוצמתה של אמונה.

במפגשי הנהיגה המעשיים, כל מטופל לומד ומתרגל ברכב שלו יחד עם מדריך לנהיגה מתקדמת: הוא לומד להכיר את הרכב ברמה הפיזית, על כל רכיביו. הוא לומד טכניקות כגון זיהוי אובייקטים תוך כדי נהיגה, מודעות לפרספקטיבת הרכב, זיהוי סיכונים ובלימת חרום להצלת חיים.

מדברים גם על נסיעה בכביש עירוני ובכביש בינעירוני וההסתגלות לכל אחת מהן, ולבסוף נערך תרגיל מסכם בנהיגה, שהוא בעצם נסיעה חווייתית שבה המטופל מיישם את כל מה שלמד והפנים במהלך הסדנה. מטופלים של המרכז מספרים שהסדנאות חיזקו אותם הרבה מעבר לעניין הנהיגה, אלא גם במיומנויות אחרות החשובות בחיי היומיום וגם באמונה ביכולותיהם ובדימוי העצמי שלהם.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here