זהירות קיץ: הסכנות בנהיגה בעונה החמה

0
3197
זהירות קיץ: הסכנות בנהיגה בעונה החמה
קרדיט Shutterstock

החופש הגדול כבר כמעט כאן ואיתו מגיעות גם סכנות הנסיעה בעונה החמה. וכמו בכל עונה גם בקיץ יש סכנות ודברים שיש להקפיד עליהם לפני שעולים על ההגה. מה עושים ואיך נשמרים?

ענת פלדמן

מרבים לשמוע על סכנות הנסיעה בתקופה החורף, ובאמת יש סכנות רבות כאלו אך הסכנות אינן עוברות אלא רק מתחלפות כאשר מגיעים לקיץ. נתונים סטטיסטים מראים שיותר אנשים דווקא נפגעים בעונת הקיץ בכבישים, במיוחד ילדים. הדבר לא מפתיע – יותר טיולים, יותר ילדים ברחובות, ומעל לכל – החום המחניק והמעיק על הנהג ועל הרכב גם יחד. יש מה לעשות כדי למזער את סכנות הנסיעה בתקופת הקיץ, וכדאי להתחיל כבר עכשיו. הדבר הראשון והפשוט ביותר שיש לעשות זה לוודא כי יש ברשותנו ביטוח רכב בתוקף. ביטוח רכב חובה ישאיר אותנו בראש שקט כשנדע שגם אם נפגע או נפגע – הכיסוי לטיפולים הרפואיים כבר קיים.

הכן את רכבך לקיץ

בחורף, ההמלצה היא לבדוק צמיגים ומגבים וכן באופן כללי את יתר מערכות הרכב. נסיעה ברכב תקין בוודאי מורידה את הסיכוי להיקלע לתאונה אך בחום הישראלי היא חיונית דווקא לקראת הקיץ. חום כבד מקשה לא רק על הנהג הנוסע ברכב אלא גם על הרכב עצמו. מה חשוב לבדוק? ראשית נתחיל בשני דברים שאולי מפתיעים: צמיגים ומגבים. צמיגים עשויים גומי שעם השימוש מתייבש. בחורף, הסכנה היא שאחיזת הכביש של צמיגים שחוקים אינה מספקת, בקיץ, הסכנה העיקרית היא שצמיגים שחוקים ויבשים יתפוצצו במגע עם הכבישים הלוהטים. בדקו את מצב הצמיגי ושלחץ האוויר בהם תקין – גם בטוח וגם חסכוני. צמיגים ללא די אוויר גם נוטים להעלות את תצרוכת הדלק. שנית – מגבים. מטרת המגבים היא לשמור על השמשות נקיות. בחורף עוד אפשר להניח כי יהיו גשמים ומים לנקות איתם את השמשה. בקיץ חשוב להקפיד לבדוק לא רק שהגומי במגבים תקין ואינו מותיר סימנים אלא גם שיש מספיק נוזל שמשות במיכל.

אחרי שתי הבדיקות הפשוטות הללו כדאי לבדוק גם שיש מספיק נוזל קירור ושהרדיאטור תקין. אחרי הכל – מערכת הקירור ברכב היא זו שאחראית לצנן את הרכב ובקיץ הישראלי היא עובדת קשה מאד. על הדרך כדאי כבר לבדוק את המזגן – כי גם את הנהג חשוב לצנן בקיץ, בדקו גם את המצבר והבלמים שגם הם עובדים קשה יותר בעונה החמה.

כדאי לבדוק שיש כיסוי להגה, ומגן לשמשות בזמן חניה. נסו לחנות בצל. כניסה לרכב לוהט היא לא רק לא נעימה אלא יכולה גם להיות מסוכנת.

הכנות לנסיעה – מים, מזגן, ביגוד הולם

אחרי הרכב, יש להכין גם את הנהג לנסיעת קיץ. החום בקיץ מתיש וגורם להתייבשות ולכן הצטיידו בשתייה רבה ושימו לב על מצב העייפות שלכם. אם אתם מתעייפים עצרו בצד למנוחה, שתייה והתרעננות, רצוי בצל.

סעו בבגדים הולמים: לא בכפכפים או יחפים, לא רטובים, לא בבגדים חמים מדי. הצטיידו במשקפי שמש. בקיץ אור השמש מסנוור ומקשה על הראייה. משקפי שמש הם לא רק אופנה ונוחות אלא במקרה הזה צורך בטיחותי של ממש. הימנעו מאכילת ארוחה דשנה לפני הנסיעה. ארוחה כבדה עלולה להרדים, במיוחד כאשר מסביב שורר חום כבד.

ילדים, ילדים בכל מקום

בעיה נוספת בקיץ היא הילדים. נתחיל עם אלו שבמושב האחורי. קיץ היא עונת הטיולים ורבים מעמיסים את הילדים ונוסעים. ילדים יכולים לפעמים להוות הסחת דעת משמעותית לנהג. דאגו לספק להם תעסוקה בנסיעות ארוכות ואל תוותרו להם על כיסא הבטיחות, גם אם הם מתלוננים שחם והם כבר גדולים. זכרו לא לשכוח את הילדים במושב האחורי גם אחרי החנייה, כמובן. תזכורת קטנה – קשר שיש לפרום לפני פתיחת הרכב לדוגמה, תעכב אתכם מספיק ותזכיר לכם גם אם חם לכם ואתם עייפים ועמוסים, שגם אם הילד נרדם ושקט במושב האחורי, הוא עדיין שם.

ילדים נמצאים בקיץ לא רק במושב האחורי אלא גם ברחובות. סעו לאט יותר ותנו תשומת לב מלאה למתרחש בין המכוניות החונות ועל המדרכות. ילדים לא תמיד חושבים פעמיים לפני שהם מזנקים אל הכביש בעקבות כדור תועה.

קיץ זה אור ושמחה אבל גם בו יש סכנות שאורבות על הכביש, ולא מעט מהן. דאגו להכין את הרכב מראש להתמודד עם המצבים המסוכנים, להתכונן אליהם בעצמכם לפני הנהיגה וסעו לאט: לא רק מים גורמים להחלקה בכבישים, גם אבק.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here