שימוש ברכב ללא רשות הבעלים

0
2390
שימוש ברכב ללא רשות הבעלים

שימוש ברכב ללא רשות הבעלים, מהווה עבירה על פי החוק. העונש בגין ביצוע עבירה זו הינו שלילת רישיון הנהיגה של עובר העבירה. מעבר לעונש זה, בית המשפט ראשי להטיל עונשים נוספים על עובר עבירה זו כגון: קנס כספי. המאר הבא יעסוק בכל הנוגע לעבירה הכרוכה בשימוש ברכב ללא רשות בעליו, על כל המשתמע מכך.

לכאורה מדובר בסיטואציה אשר מתרחשת לא מעט. לא פעם יוצא שבן משפחה משתמש ברכב של בן משפחה אחר, מבלי להודיע לו על כך או לבקש או רשותו. גם כאשר חבר או שכן לוקח רכב של חבר קרוב או שכן קרוב ללא רשותו לצורך שימוש בו, אין מדובר בגניבה שהרי הרכב נלקח לצורך שימוש בו ובתום שימוש בו, הוא יוחזר לבעליו. אולם, אף על פי שמרבית האנשים בטוחים שלא מדובר בדבר חמור, החוק רואה בשימוש של אדם ברכב של אדם אחר עבירה חמורה. שימוש ברכב ללא רשות הבעלים, תבוא לידי ביטוי בשני מצבים, כל לכל אחד מהם יש משמעות אחרת ובהתאם לכך, חומרת הענישה בכל אחד מהם היא אחרת. בשני המקרים העונש הצפוי יהיה שלילת רישיון, אך לאחד מהמקרים יתווסף עונש נוסף כגון: קנס כספי בסדר גודל כזה או אחר שיקבע על פי חוק. לכן, במקרה שבו אדם עבר על עבירה הנוגעת לשימוש ברכב ללא רשות בעליו, כדאי שיתייעץ עם עו"ד תעבורה מקצועי ומומחה בתחומו.

העונש הצפוי בהתאם לחלוקה בין שני מצבים בעבירה זו

כאמור, שימוש ברכב ללא רשות הבעלים היא עבירה המתחלקת לשני מצבים: המצב הראשון הוא מצב שבו אדם נתפס נוהג על רכב שלא שייך לו, כאשר אין לו רישיון בתוקף לסוג הרכב אשר בו הוא נהוג. המצב השני הוא מצב שבו אדם נתפס נוהג ברכב שאיננו שייך לו, כאשר יש לו רישיון בתוקף לסוג הרכב שבו הוא נוהג. במצב שבו אדם נתפס נוהג ברכב שלא שייך לו, כאשר אין לו רישיון בתוקף לסוג רכב זה,  העונש הצפוי לו הוא שלילת רישיון הנהיגה שלו למינימום שלוש שנים. כאשר מדובר בקטין, העונש שיוטל עליו הוא מניעת קבלת רישיון נהיגה למשך תקופה של 3 שנים.  במצב השני, פרק הזמן שבו יישלל רישיונו של האדם שנתפס יהיה קצר באופן משמעותי הרבה יותר. שלילת רישיונו של אדם זה תהיה לרוב למינימום 6 חודשים.  אדם אשר מעוניין להקל את עונשו, יכול לבקש מבית הדין לקצר את תקופת שלילת רישיון הנהיגה שלו. אולם, על מנת שבית הדין אכן יקבל את בקשתו ויקל את עונשו, עליו להיעזר בשירותיו של עו"ד תעבורה מקצועי ומנוסה בתחומו, אשר יעלה בפני בית הדין את כל הסיבות שבגינן יש להקל את העונש למרשו.

האם בעל הרכב ייענש?

אם רכבו של בעל הרכב נלקח על ידי אחר ללא רשותו, הרי שהחוק איננו רואה בו אחראי למעשה זה ולכן הוא איננו צפוי לקבל עונש. אולם, אם בעל הרכב הביא ביודעין את הרכב שלו לאדם אשר אין לו רישיון נהיגה תקף לסוג רכב זה, הרי שהעונש הצפוי לו הוא מאסר של 3 שנים. אם מדובר באדם אשר נתן את רכבו לקטין שעדיין איננו זכאי לרישיון נהיגה: כלומר, קטין אשר גילו מתחת לגיל 16, הרי שהעונש הצפוי לאדם יהיה עד 5 שנות מאסר. בנוסף לכך, רישיונו של אדם זה יישלל למינימום 3 שנים. לא מעט מהמקרים הנוגעים לתחום שימוש ברכב ללא רשות הבעלים, מתרחשים בתוך המשפחה. לא פעם קטין מחליט לקחת את הרכב של הוריו ללא רשותם, אך אם נתפס, ההורים לוקחים את האחראיות עליהם וטוענים כי הם אלה שנתנו את רשותם לשימוש ברכבם על מנת שלא יוטל עליו עונש הגובל בעיכוב רישיון הנהיגה שלו. מכיוון שעונש חמור יוטל על האדם שנתן את רכבו ביודעין לקטין או אדם ללא רישיון נהיגה תקף לסוג הרכב שלו, הרי שהדבר ימנע מהורים לקחת את האחראיות למעשה זה עליהם.

מדוע חשוב לפנות לעו"ד תעבורה

שימוש ברכב ללא רשות הבעלים זוהי עבירה אשר גובלת בעונש הנוגע לשלילת רישיון הנהיגה של עובר העבירה. מדובר על עונש שפוגע באופן מהותי באיכות החיים של האדם וכאשר מדובר באדם אשר זקוק לרישיון הנהיגה שלו בכדי להתפרנס, הרי שהדבר פוגע גם בפרנסתו. עורך דין תעבורה יכול להקל באופן משמעותי על פרק הזמן שבו עתיד להישלל רישיון הנהיגה של עובר עבירה זו. כמו כן, עו"ד תעבורה מקצועי ומנוסה, יכול לסייע לאדם אשר נתפס נותן את רכבו לקטין או לאדם ללא רישיון נהיגה התקף לסוג הרכב שלו. מכיוון שמדובר בעונש מאסר שמהווה עונש חמור, עו"ד מעין זה יוכל לסייע לאדם להגיע להסדר טיעון שיקל את עונשו.

המאמר נכתב ע״י עורך דין תעבורה ניר שלום – 077-9976882

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here