הקשר והאחריות בין קצין הבטיחות בתעבורה לבין החברה המעסיקה

0
3462
הקשר והאחריות בין קצין הבטיחות בתעבורה לבין החברה המעסיקה
מקור pixabay

מעסקים קצין בטיחות בתעבורה ורוצים לצרף לו תפקיד נוסף? רוצים לדעת האם אתם מחויבים להעסיק קצין בטיחות בתעבורה ובאיזה היקף משרה? בהמשך הכתבה ננסה לענות על שאלות אלו ועוד.

נכון לשנת 2019 (סעיף 6 לתקנות התעבורה) עודכנו תקנות בדבר תפקידו של קצין הבטיחות בתעבורה, נדמה לי כי תקנות אלו באו לאחר למידה מעמיקה של תפקיד קצין הבטיחות בתעבורה והקונפליקטים בתפקיד, וכי עיקרן הן למנוע מחלוקת בין קצין הבטיחות בתעבורה לבין החברה המעסיקה. למנוע זיופים בהקשר של מינוי קציני בטיחות בתעבורה  ולהסביר באופן ברור את המשימות היזומות שחלות על קצין הבטיחות בתעבורה.

לא נפרוט בכתבה את כל "תקנות התעבורה (תיקון מס' 6)התשע"ט-2019", מי שמעוניין לקרוא את התקנות מוזמן לכתוב בגוגל "תקנות התעבורה (תיקון מס' 6)התשע"ט-2019" והוא ימצא 24 עמודים "קובץ התקנות" לגבי תיקון מספר 6, מי שמעוניין יותר מכך, יכול לחפש בגוגל "תקנות התעבורה, תשכ"א-1961" ולקבל פירוט של כל תקנות התעבורה (268 עמודים). 

תקנות התעבורה (תיקון מס' 6) ישנם מספר סעיפים בולטים במיוחד.

הראשון מבניהם הוא סעיף מספר 2, "…ובעל המפעל לא יעסיק קצין בטיחות במפעלו בכל תפקיד זולת קצין בטיחות.." נדמה כי סעיף זה (תיקון תקנה 580) בא למנוע מחלוקת שבין בעל מפעל / מנהל, לבין קצין הבטיחות בתעבורה, וכי הסעיף מבהיר בצורה שלא משתמעת לשני פנים, כי קצין הבטיחות בתעבורה לא יכול לבצע עבודות/פעולות, שאינם קשורים לניהול ציי הרכב בשעות העבודה המוגדרות בחוק באותו חברה/מפעל, בהמשך גם נסביר על שעות העבודה המוגדרות בחוק.

סעיף מספר 7 – גם הוא בלוט במיוחד, סעיף מספר 7 הוא עדכון של תקנה 585(א) והוא בולט כיוון שהוא מפרט בדיוק (ונדמה שאפילו קצת יותר מידי) את תפקידו של קצין הבטיחות בתעבורה, החל מפיקוח על נהגים, דרך הדרכות ופגישות, ועד תיקון רכבים, כתיבת נוהלי בטיחות ודיווח לממונה, נראה כי עדכון זה בא להבהיר דווקא לקצין הבטיחות בתעבורה שדרישות אלו הן לא רשות, אלא חובה.

שימו לב לסעיף 9 ג', סעיף 9 מפרט את האחריות של קצין בטיחות בתעבורה לגבי "ליקוי במערכת הרכב", בסעיף 9 ג', מחויב קצין הבטיחות להודיע לרשויות כאשר מנהל החברה לא חותם על המלצתו בנושא "ליקוי במערכת הרכב" בצי הרכבים של החברה, במילים אחרות, כאשר מתעוררת מחלוקת בין מנהל החברה וקצין הבטיחות בתעבורה לגבי תקינות הרכבים, מנהל החברה חייב לקבל את דעתו של קצין הבטיחות בתעבורה, שאם לא, המחלוקת עוברת לרשויות.

ושוב, בסעיף 10 ג', לגבי נהיגה ברכב מפעל, החוק מחייב את מנהל המפעל להתיישר עם דעתו של קצין הבטיחות בתעבורה, כאשר קצין הבטיחות בתעבורה מודיע לאחד הנהגים כי לא יוכל לנהוג ברכב מהסיבות המפורטות בחוק. בהמשך סעיף 10 גם מחייב את מנהל המפעל לעדכן את קצין הבטיחות בתעבורה בדבר שינויים במבנה העובדים בחברה (שינויים שקשור לתחום הרכב בלבד כמובן, נהגים חדשים וכדומה).

צילום של החוק ממשרד המשפטים

לאחר מכן מצורפים הטפסים הבאים:

  • טופס בדיקת תקינות לרכב פרטי ומסחרי עד 9999 ק"ג.
  • טופס בדיקת תקינות בטיחותית לאוטובוס 
  • טופס בדיקת תקינות בטיחותית למונית
  • טופס בדיקה בטיחותית לכלי רכב מעל 10000 ק"ג
  • טופס בדיקת תקינות לנתמך/גרור  

לנוחיותכם תוכלו להוריד את הטפסים ולהשתמש בהם כמובן.

ואחרון אחרון חביב, שנסקור אותו הפעם, סעיף 13 ישנם טבלאות פשוטות המפרטות את היקף העסקה של קצין הבטיחות בתעבורה על פי החוק, בהתאם לסוג וכמות הרכבים בחברה, נדמה כי הטבלה המצורפת היא החשובה ביותר, והיא רלוונטית לרוב החברות, פירוט לגבי היקף משרה, בהתאם לכמות הרכבים הפרטיים בחברה, אך בתקנות ישנם פירוט גם למשאיות, אוטובוסים ועוד.

רוצים לדעת עוד? יש לכם שאלות נוספות? תוכלו לפנות אלינו ללופו ניהול ציי רכב בע"מ ולהנות מייעוץ ושירותי קצין בטיחות בתעבורה מתקדמים, לחברה מעל 12 שנות ניסיון, לפרטים נוספים התקשרו 09-766-2733, נציגנו מחכים לכם.

אני ממש מקווה שנהניתם מהסקירה, וניפגש בסדירה הבאה.
לופו ניהול ציי רכב בע"מ.

 

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here