סוגי מצברים של רכבים

0
1392
סוגי מצברים של רכבים
מקור freepik

בכל רכב יש מצבר ובחלקם יש אפילו שניים. התפקיד הוא פשוט וברור: לתת את המתח החשמלי שדרוש בשביל לאפשר את הסיבוב הראשוני של המנוע, ובתוך כך גם למערכות השונות כמו המיזוג, אורות החוץ והפנים, האיתותים, המגבים וכן הלאה. כל בעל רכב יודע שהמצבר הולך ונגמר עם הזמן, ולאחר כמה שנים יש להחליפו בחדש. אבל מה שלא כולם יודעים הוא שישנם כמו סוגי מצברים לרכבים.

כמה מילים על מצברים

מצבר לרכב הוא למעשה סוללה גדולה המורכבת מכמה לוחות מתכת שביניהם תמיסה עם מים מזוקקים, ג'לי או במצב מוצק. מכיוון שהמצבר מספק לרכב בכל עת את הכוח החשמלי הדרוש למערכות השונות, החל במחשב ועד לחלונות והאבטחה, וכמובן המתח הרב שצריך להנעה, הוא הולך ומתרוקן. על מנת למלאו קיים במנוע רכיב שנקרא אלטרנטור, אשר באמצעות רצועה ממיר את התנועה האנכית של המנוע לכדי אנרגיה חשמלית הטוענת את המצבר באופן תדיר.

ואולם, גם המצבר הטוב ביותר עם האלטרנטור הטוב ביותר, וגם אם שמרו היטב על המצבר, בסופו שלדבר יתרוקן עקב פריקה קטנה שלא ניתן להתגבר עליה. כך, כעבור כשלוש או ארבע שנים, בהנחה שמדובר במצבר טוב ושמור, יהיה צורך להחליפו.

לאיזה מצבר מחליפים?

כאן אנו מגיעים לנושא של סוגי מצברים. כאמור, ישנם סוגים שונים הנבדלים זה מזה במספר פרמטרים. ישנם מצברי מים מזוקקים שנחשבים ליותר וותיקים בשוק, ולעיתים מחייבים לבחון מעת לעת את מפלס המים ולמלא – או בקיצור תחזוקה. ישנם גם מצברים במצב מוצק ומצברי ג'לי הניחנים באורך חיים יותר ממושך ואינם מצריכים כל תחזוקה, אך מחירם מעט יקר יותר. ככלל, מצבר לרכב אינו כרוך בהוצאה רצינית והיא תסתכם בכמה מאות שקלים בודדות. המחיר יושפע מהסוג כפי שתואר לעיל אבל גם מהיצרנית והמוניטין שלה ומההספק שלו. 

ובאמת, אחד ההבדלים הכי משמעותיים בין מצברי רכבים טמון בהספק, או בעוצמת המתח החשמלי שביכולתם לספק. בעיקרון, ככל שנפח המנוע יותר גדול (למשל ג'יפ או רכב מסחרי), כך הכוח הנדרש על מנת לסובבו יהיה גדול יותר, ולכן צריך מצבר יותר עוצמתי ויקר. לעיתים אפילו שני מצברים. יחד עם זאת, אין הדבר אומר שיש סוג אחד של מצבר לכל הג'יפים, אחד לכל הרכבים הפרטיים, אחד לכל המשאיות וכן הלאה. למעשה, בספר הרכב של כל יצרנית כתוב בדיוק איזה מצבר יכול להתאים מבחינת ההספק שלו ומבחינת הגודל הפיזי. אז כמובן שיש לבחור מצבר בהתאם להוראות, ומעבר לכך תמיד כדאי לבחור ביצרנית שהמצברים שלה מותאמים למזג האוויר בישראל, למשל של חברת שנפ, ורטה או בוש.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here