אילו מיסים משלמים הישראלים על רכישת רכב

0
2252
אילו מיסים משלמים הישראלים על רכישת רכב
תמונה: pixabay.com

חשיפה: הישראלים משלמים עבור רכב חדש, פי שניים מערכו האמיתי. למה זה קורה? וגם: איך אפשר לשלם פחות?

מי לא היה מעדיף לרכוש רכב חדש במקום יד שנייה? להוריד את הניילונים, להריח את הריח המיוחד – ולתת גז בפעם הראשונה.

למרבה הצער, רכישת רכב חדש בישראל, היא הוצאה כלכלית משמעותית. העלויות לא מסתיימות במחיר הרכבים עצמם. למעשה, זוהי רק ההתחלה. למחירו של הרכב החדש, יש להוסיף את המיסים השונים, שאנו מחויבים לשלם למדינה על רכישתו.

שורה של מיסים מוטלים עלינו במעמד רכישת הרכב – ומתווספים למחיר העלות המקורי. זו אינה תוספת קטנה, כמו מע"מ או ביטוח רכב – אלא מיסים ייחודיים, המוטלים על רכבים חדשים בלבד. קשה להאמין, אבל עלותם של המיסים הללו כל כך גבוהה, עד שהיא עוברת את גובה המחיר של הרכב עצמו – ולמעשה, אנו הישראלים משלמים על כל רכב חדש, מחיר כפול.

כולנו מכירים את ההשוואה הידועה בין מחירי המכוניות בישראל למחירן במדינות העולם, לכן חשוב להעמיד דברים על דיוקם. מחירי העלות אינם שונים באופן מהותי. אבל שיעורי המס שאנו נאלצים לשלם – גבוהים פי חמישה ואף יותר. מכאן נובעים הפערים. ברוב מדינות המערב, המס על רכב חדש הוא מע"מ בלבד. גם במקומות בהם כן קיים מס ספציפי, הוא מגיע עד ל-30% לכל היותר.

ומה אצלנו? נתחיל. "מס קניית רכב חדש" (המכונה: "מס קנייה") עומד על 83% משוויו של הרכב. על כך יש להוסיף מע"מ – 17% נוספים. כמו כן, אנחנו משלמים מיסים גם על מכס ועל חלקי חילוף. כל אלו מצטברים לנטל מס בלתי נתפס – שמגיע עד ל-128% ממחירו המקורי של הרכב.

וזה עוד לא הכל. בישראל קיים גם "מס יוקרה". על כל רכב שמחירו מעל 300 אלף ש"ח – יש להוסיף לכל האמור לעיל – עוד 20% נוספים. יש גם אגרות שונות ומשונות, ועוד לא דיברנו על המיסים המוטלים על דלק (המהווים 78% ממחירו של כל ליטר דלק).

הסיבה היא פשוטה: הכנסות המדינה ממיסים אלו הן גדולות מאוד. או ליתר דיוק – עצומות. בשנה שעברה בלבד, הן הגיעו ל-40 מיליארד שקלים – בשנה אחת בלבד – כ-13% מכלל הכנסות המדינה ממיסים.

אז איך בכל זאת אפשר לחסוך? אנו יכולים לבחור ברכבים פחות מזהמים, המכונים "רכבים ירוקים". רכב חשמלי, רכב היברידי או רכב פלאג-אין. "המיסוי הירוק" מפריד בין כלל הרכבים החדשים – לבין רכבים ש"אינם מזיקים סביבתית". עבורם, מס הקנייה הוא 30% לכל היותר – תלוי עד כמה הרכב "ירוק" (כלומר, באיזו רמה הוא מזהם). בכל מקרה, בחירה ב"רכב ירוק", ברמה כלשהי, תפחית את ההוצאה בוודאות.

לדוגמה, עבור רכבים מזהמים עד רמה 100 – תשלמו 20% מס קנייה. עבור רכבים מזהמים עד רמה 150 – תשלמו 30% מס קנייה. בחישוב משוקלל, יחד עם מע"מ, עלות המס תעמוד על 40-50 אחוז. חיסכון עצום.

בשורה התחתונה, רכישת רכב חדש בישראל היא עסק יקר מאוד, ולא נראה כי אוצר המדינה עומד לוותר על הכנסות אלו, לפחות בעתיד הנראה לעין. עם זאת, יש לנו בכל זאת אלטרנטיבה אחת קטנה, רכב ירוק.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here