שאלת מיליון הדולר: האם כדאי להשקיע ברכישת רכב חשמלי בישראל?

0
1672
שאלת מיליון הדולר: האם כדאי להשקיע ברכישת רכב חשמלי בישראל?
קרדיט לתמונה: Shutterstock

הרכבים החשמליים הם כבר חלק טבעי מהנוף בכבישי ארצנו. בשנים הקרובות צפויה מגמה זו לשלש את עצמה ובשלב מסוים, גם להיות זו השולטת בשוק הרכב. אבל עד שזה יקרה – בדקנו עבורכם האם כבר עכשיו משתלם לרכוש ולהחזיק באחד כזה בישראל. הישארו איתנו

זאב נחמנזון

"יש למישהו מטען?" אחת מהשאלות הנפוצות יותר שנשאלו במשרדים לפני 5-7 שנים והיום, כבר כמעט ואינה נשאלת. לרובינו יש מטען כזה או אחר שאנו צמודים אליו בדרך זו או אחרת ואפילו "אפל" הגדולה, נערכת לשינוי המטען שלה ל-Type C כחלק מדרישות השוק והרגולציה. אחידות זו מקלה על כולם שכן מחירי המטענים כבר ירדו משמעותית וניתן לרכשם כמעט בכל חנות. ולרכב, יש לכם מטען? הרי גם איתו אתם מגיעים לכל מקום – למשרד, לעבודה ולבית. 

בעוד שנים לא רבות, תהיה ההנעה החשמלית זו העיקרית בישראל ונראה כי השוק נערך לכך בהתאם. כבר בימים אלו, ניתן למצוא במגרשיהן של יבואניות וסוכנויות הרכב הגדולות והפופולריות בישראל רכב כזה או אחר המוצע למכירה עם כלל הצרכים והכלים הנלווים, אשר יהפכו את ההנעה החשמלית להנאה מחשמלת, שגם חוסכת לנו לא מעט כסף. 

אז האם ומדוע כדאי להשקיע ברכישת רכב חשמלי בישראל? לפניכם סקירה קצרה שתעשה לכם מעט סדר בעניין ותסייע לכם לקבל את ההחלטה, לכאן או לכאן.

שקט מתניעים

טסלה כבר לא לבד. הרכבים החשמליים שלה אמנם מדורגים בראש טבלת המכירות של סקטור זה אבל כבר בשנה הקרובה, צפויים להימכר עוד 7,000 רכבים חשמליים לחלוטין, כשחלק גדול מהם יהיו דגמים של מותגים מוכרים ואהובים בארץ, לבד מהכוכבת הטכנולוגית של אילון מאסק. 

כולם רוצים לקבל חלק מהעוגה הזו ההולכת וגדלה בממדי ענק. הטכנולוגיה והסקרנות קורצות לכולנו וכמוהן גם הרצון לקחת חלק מעולם חדש, שקט, חכם וידידותי יותר לסביבה, אבל הרבה מעבר לכך – לחסוך בעלויות הנלוות. הבנזין ושאר הדלקים בישראל יקרים מאוד, בעיקר בגלל מיסוי גבוה שחל עליהם ומאחורי המעבר להנעה חשמלית, מסתתרת הבטחה להתייעלות גם בצד הכלכלי כי אחרי הכל – חשמל זול יותר מבנזין. יחד עם זאת, העניין טיפה מורכב יותר. הדגמים החשמליים מצוידים במנועים חדשניים ומורכבים בהרבה, מה שהופך את הרכב עצמו ליקר יחסית: דגם חשמלי עשוי לעלות כ-10,000 ₪ יותר מאותו הדגם עם מנוע בנזין וככל שמדובר בדגמי יוקרה, הפער יכול להאמיר גם ל-50 ו-60 אלף בין הדגמים. 

אם נתחשב בכך שבתחילת דרכה היוותה המכונית החשמלית סמל סטטוס ליוקרה או לנסיינות, עם הזמן, הפכה הטכנולוגיה לנגישה וזמינה בהרבה ומחירי הרכב החשמלי כבר החלו לרדת. נכון להיום ובהערכה גסה למדי, חוסך החשמל כ-25% מעלות הדלק לעומת בנזין. האם זה משתלם לכם כלכלית? הדבר תלוי בפרט במרחק הנסיעה שאתם צוברים. אם אתם עוברים למשל כ-1,800 ק"מ בחודש ובוחרים בדגם חשמלי ראוי, אך לא מהמפוארים ביותר – כנראה שאתם באזור נקודת השוויון מבחינה כלכלית, ומכאן כבר ישתלם לכם לעבור לחשמלי. 

מצב הסוללה

מרכיב חשוב נוסף בבחינת העלות והכדאיות לרכישת רכב חשמלי הוא הסוללה בו, שכן מדובר בגוש מטאלי של עשרות קילוגרמים רבים שעלותו מורגשת במחיר הרכב. הטעינה שלה אורכת לא מעט זמן וגם החלפתה – זה לא דבר שתוכלו לעשות בעצמכם. 

כשהמכוניות החשמליות יצאו לדרכן המסחרית, רכבים שהצליחו להגיע ל-100 ק"מ על בסיס טעינה אחת נחשבו לפאר טכנולוגי. כיום, הדגמים החשמליים הבסיסים מספקים טווח נסיעה של 300 ק"מ ומעודכנים יותר כבר מגיעים ל-600 ק"מ. כמו כל סוללה, גם דינן של סוללות הרכב החשמלי הן להיחלש ולהסתיים, אך זהו תהליך שנמשך שנים ולכן חשוב במיוחד להתייחס אליה כעל הוצאה משמעותית אך לצד זאת, לא לכזו שעלויותיה תכופות. 

הבעד והנגד

לרכב החשמלי ישנם עוד מספר יתרונות, אשר חלקם בהחלט יתרמו ליעילות הכלכלית שלכם, אך החסרונות עלולים להגביל אתכם. נכון להיום, למשל, כדי לטעון את רכבכם החשמלי במשך הלילה, תוכלו לעשות זאת רק מתוך החניה הפרטית שלכם ואם אין לכם כזו, אין גם סיבה שתקנו רכב חשמלי. החניונים במרכזי המסחר השונים כבר מציעים עמדות טעינה אך חלקן בעלות וחלקן עמוסות במיוחד. הטעינה לכשעצמה אורכת מספר שעות וגם את זה יש להביא בחשבון. טווחי הנסיעה ארוכים יותר היום, אך אם מדובר ברכב עבודה שנוסע מרחק רב על בסיס יומי, הוא יידרש לעמדות טעינה תכופות יותר. 

ועדיין, מנוע חשמלי נקי יותר וגם התחזוקה והטיפולים בו זולים בהרבה. אגרות הרישוי והמיסוי נמוכות יותר בזכות פטורים והקלות של משרדי התחבורה והאוצר, אך אלו צפויים להתבטל בקרוב וככל שמגמת הרכב החשמלי תתבסס – סביר להניח שתהיינה העלאות נוספות. איך שלא נסתכל על כך – עולם הרכב הוא מקור הכנסה יעיל למדינה, שאינה תמהר לקצץ בהכנסה זו בקלות.

לסיכום, אם אתם שוקלים רכישת רכב חשמלי בזמן הקרוב, ערכו סקר שוק מקיף ושיעורי בית מעמיקים. בחנו את היתרונות אל מול החסרונות ובפרט, האם הוא צפוי להתאים לאורח חייכם היומי, לצרכיכם האישיים ולא פחות חשוב – לכיסכם.

בהצלחה ורכישה נעימה.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here