מהיר או עצבני: סוגי הנהגים שתמצאו על הכביש

0
2013
מהיר או עצבני: סוגי הנהגים שתמצאו על הכביש
קרדיט לתמונה: Shutterstock

בישראל קיימת תרבות נהיגה מיוחדת במינה שכדי להשתלב בה באופן המיטיבי, כדאי להכיר תחילה את סוגי הנהגים העולים על הכביש. על הראשון, האיטי וזה שיודע הכל, הישארו איתנו

זאב נחמנזון

נפתח בהבהרה חשובה: לא תעלה כאן ולו פעם אחת הסוגייה המגדרית – לא בשם התקינות הפוליטית או הנתונים הסטטיסטיים אלא בשם העובדה הפשוטה שכולנו ישראלים בעלי מעלות רבות, וגם עם כאלו שפחות. ככל שמדובר בנהיגה, יצרנו לעצמנו מוניטין לא חיובי במיוחד. חלקנו התרגל להאשים בעיקר את הסביבה, את שאר המעורבים או התשתיות וזאת במקום ללמוד משהו אחר, הרבה מעבר לעשרות שיעורי הנהיגה וההכשרות. בשעה שאת הרגלי הנהיגה אנו עתידים לסגל תוך כדי תנועה, את סוגי הנהגים הקיימים בכביש לעומת זאת, מומלץ להכיר מבעוד מועד ובאופו מעשי. 

בשורות הבאות נציג בפניכם כמה מהפופולריים בכבישי הארץ ובפרט, מאילו מהם כדאי לכם לשמור מרחק. עוד לפני כן, עשו כל שביכולתכם כדי להיות נהגים טובים ובטוחים יותר ולא פחות חשוב – בדקו שברשותכם ביטוח מקיף בתוקף – לכל תרחיש אפשרי ומפתיע. יצאנו לדרך.

הנהג שיודע הכל 

למרבה הצער, מרבית מהנהגים בארץ ניחנים בחטא יוהרה זה. מלבד היותם של נהגים אלו מכירים כל פרט ועניין בחוקי התנועה, הם גם יודעים איך, למה ומתי צריך לעקוף אותם. האחריות של יודעי הכל חלה אך ורק על עצמם ועל רכבם וכל מי שסובב אותם הוא זה שאשם ו"יכל לעשות זאת טוב יותר". הם מייעצים, מחלקים ציונים ומעבירים ביקורת, והכל כדי להעביר מסר ברור – הם אלו השולטים בכביש, וראוי שכל אחד ידע זאת.

זה שתמיד ראשון

ברגע שהאור ברמזור מתחלף לירוק ולפעמים גם שבריר שנייה לפני, הוא כבר לפניכם. הוא יאיץ וישתלב בתנועה הכי מהר שאפשר כדי למנוע מכל אחד אחר להשתלב בתנועה לפניו. נהג שכיח ומסוכן שמומלץ לשמור ממנו מרחק בכביש. 

הנהג שהעיניים נשואות אליו בלבד

לרוב יהיה רכבו רועש ונוצץ יותר משאר הרכבים וכמוהו כך נראים גם המכשיר הסלולארי שלו, הלבוש שלו והצורה בה הוא מדבר. סוג זה של נהג ייכנס לכיכר עוד טרם יגיע תורו, צפוי לבצע עקיפות מסוכנות בכביש, להאיץ בצורה מפורזת ומוגזמת וגם לבצע בלימות חירום ומכאן שכדאי במיוחד לשמור ממנו מרחק. 

הלוחם בדרכים

כבישי ישראל הם ככל הנראה שירות פסיכולוגי זמין ולא רע כלל. במקרה זה אין מדובר בלוחמי צדק המחנכים אנשים לנהיגה בטוחה יותר, אלא בנהגי נקם שמלמדים את כולם לא להתעסק איתם והרבה מעבר לאגו פגוע, יש פה גם עניין ברור של פריקת תסכולים. אם תרגיזו את הנהג הלוחם, קיימת סבירות לא מבוטלת שהוא יעקוף אתכם, ינסה להפחיד ואף יצא מהרכב במחווה אלימה ומנופחת שאינה צפויה להסתיים ברוגע. השתדלו להימנע ככל הניתן מעימותים עם נהגים שכאלו, לא להתרגש מהם וודאי לא לשתף עמם פעולה.

זה שמרחף על גלגלים

לכאורה, מדובר בזן רגוע יותר של נהגים. הנהג המרחף נוסע לאיטו ואינו מוסח מרעשי רקע או מכל דבר ואדם אחרים בכביש. הבעיה עם נהגים אלו היא שהלכה למעשה הם אטומים, נוהגים לאט מדי בנתיבים לא להם ומייצרים כעס ותסכול שאינם מיטיבים עם העוברים בדרך. נסיעה איטית מדי בכביש מהיר יכולה להיות בעייתית לא פחות מנסיעה מופרזת. היא אמנם פחות קטלנית אך גם מובילה לתנועה פקוקה יותר ולניסיונות תמרון מיותרים שעשויים לעלות ביוקר.

מולטי טאסקינג

לפני סיום, לא נשכח את אלו המסוגלים לעשות הכל ובמקביל. הם מתפעלים את הטלפון הסלולארי תוך כדי נסיעה – מה שמסוכן במיוחד ומעלה משמעותית את הסיכוי להתרחשותן של תאונות דרכים, מתעסקים במערכת המולטימדיה, אוכלים עם יד אחת על ההגה ומנהלים את העולם ב-130 קמ"ש על הכביש המהיר. שוב ולמרבה הצער, פעמים רבות נהגים אלו למדים שהדבר לא כל כך אפשרי – קל וחומר לא נכון, באמצעות חוויה מתקנת שמכניסה אותם להתנהלות בסגנון מאוזן יותר.

אמנם תרבות הנהיגה בארץ אינה חיובית למדי אבל היא עובדה קיימת, ועלינו להשתלב בה באופן הנכון והבטיחותי ביותר עבורינו, עבור ילדינו ועבור הסביבה. המלצתנו האחרונה היא שתנסו להכיר את סוגי הנהגים השונים הנוסעים בכביש ומאפייניהם ולאתרם מבעוד מועד. הימנעו מאלו המסכנים אתכם בפרט והבינו כיצד להתמודד עם הרגועים יותר, אך עדיין נוכחים ומפריעים.

נסיעה בטוחה.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here