טבעות של קידמה: ההיסטוריה המפתיעה של מותג הרכב אאודי

0
1203
קרדיט Shutterstock

מאיפה הגיעו השם והלוגו, איזו פילוסופיה עומדת מאחוריהם ואיך היא השפיעה על המכוניות בשטח? הכירו את ארבע המהפכות הגדולות של ענקית הרכב הגרמנית "אאודי", המהווה סמל לחדשנות כבר יותר מ-110 שנה

אורן הדר

סיפורנו מתחיל באפריל 1910, בדירה מפוארת בעיר צוויקאו שבגרמניה, ממנה עלתה המולה גדולה. בעל הבית, פרנץ פיקנטשר, אירח פגישה של איל הרכב אוגוסט הורך עם יועציו – פגישה סוערת שנועדה לחרוץ גורלות: מר הורך פרש בזעם מחברת מכוניות שנשאה את שמו, אותה הקים עוד במאה הקודמת, ובית המשפט לא הרשה לו להשתמש בשמו להקמת אחת חדשה. היועצים המתוחים ניסו למצוא פתרונות משפטיים, לאלתר שמות מותג אחרים והרוחות התלהטו במהירות. 

ההמולה הפריעה לבנו של פיקנטשר, שישב בפינת הסלון ושקד על שיעורי בית בלטינית. בחכמתו, ניגש לעדת המנהלים ואמר "אבא, 'אאודיטר אט אלטרה פארס!'" – ביטוי לטיני שמשמעו 'הקשב לצד השני'. "אולי פשוט תפסיקו לריב ותקראו לזה אאודי"? ואיש לא התלהב מכך יותר ממר הורך הנכבד: פירושו המילולי של שמו היא להטות אוזן, להתמקד ולהתרכז. השם "אאודי" היה בעצם, הגרסה הלטינית של "הורך".

שם זה אגב, הגיע מעולם הציד; בימי הביניים, ניתנה הפקודה "הורך" כשנראה שהטרף עלול להתחמק והציידים נדרשו להתקדם באופן איטי ושקול, במקום לדהור קדימה. השם אאודי ומשמעותו הם שהתוו לחברה את המפה המקצועית והמסחרית כאחד; התקדמות בצעדים שקולים ונבונים כדי להשיג את המטרה, כשמוכנים לקבל רעיונות יצירתיים מכל אחד. 

ארבע מהפכות גדולות עבר המותג ביותר ממאה שנות קיומו. בשורות הבאות נציגן ונראה איך הן עיצבו והפכו אותו לאחד מאלו המפורסמים והמבוקשים בעולם. כזה שמייצר מגוון רחב של דגמי רכב מרשימים ויוקרתיים, שכולם רוצים להחזיק בו ושמביא לא מעט נהגים ישראלים לתור אחר שלטים ומודעות בסגנון "אאודי יד שניה במצב מעולה למכירה", כדי להשיג אחת במחיר "מציאה".

מהפכה ראשונה: ארבעה שהם אחד

בשנות העשרים הציגה אאודי מכוניות חזקות יחסית, שגם זכו להצלחה בתחרויות ספורט מוטורי, ומיצבה עצמה כיצרנית מבוקשת. החברה הייתה הראשונה בגרמניה שהשיקה מכונית בה הנהג יושב בצד שמאל, מה שמשפר את הראות והבטיחות, בעיקר בעקיפות. לקראת סוף העשור חלו תמורות גדולות בשוק הרכב הגרמני, כתגובה למשברים הכלכליים של התקופה. ב-29 ביוני 1932 התמזגה אאודי עם שלוש חברות נוספות באזור סקסוניה: וואנדרר, DKW והורך – החברה הראשונה שהקים מייסדה, והגוף המאוחד נקרא אוטו יוניון. כזה המחבר ארבע חברות שמעבר למערכי ייצור, צוותי תפעול, מכלולים ומינהלות, מאחדות ארבעה עולמות שונים של רעיונות ותחומי פיתוח, חזון הנדסי ותוכניות מגירה.

כך נוצרה חברת הרכב השנייה בגודלה בגרמניה ואחת מאלו הגדולות בעולם. לוגו אוטו יוניון סימל את הפילוסופיה שלה: ארבע טבעות מחוברות כאשר כל אחת עומדת בפני עצמה, מביאה את ייחודה ומתמקדת במוצרים אחרים.

אאודי עצמה התמקדה בקטגוריית הרכב הספורטיבי והיוקרתי, אך את הסופר פרימיום הותירה לחברת הורך. היא שהחזיקה בראשית שנות השלושים בכ-44% משוק העילית הגרמני, ולכן יועד לה תחום זה בתוך אוטו יוניון, תוך קבלת גישה לטכנולוגיות ורכיבים מכל יתר המפתחות בקבוצה. 

וואנדרר הופקדה על פיתוח מכוניות לשוק הביניים בו התחרתה באופל, BMW ואחרות. חברה זו קמה ב-1885 בעיר חמניץ וייצרה במקור אופניים, ציוד משרדי ומכונות תעשייתיות; כך למדה להבין גם את צורכי המשתמש הפרטי במוצרים זולים ובסיסיים, וגם את צורכיהם של ארגונים גדולים ועתירי דרישות ופוליטיקה. ב-1913 נכנסה וואנדרר לתחום המכוניות עם דגמים דו-מושביים, שיוצאו בהצלחה גם לחו"ל. בשנים הבאות התרחבה לקטגוריות רכב נוספות, בראשן מכוניות סדאן, ובין המפורסמת שבהן היא ה-W17, אשר תוכננה ב-1931 עבור וואנדרר כפרויקט הראשון של חברת פורשה שבדיוק הוקמה. 

החברה הרביעית, DKW, התמקדה במכוניות זולות ופשוטות במיוחד וכשהושקה החיפושית של פולקסווגן, המתחרה היחידה שלה בשוק הייתה ה-DKW F9. זו חברה שקמה ב-1902 בחמניץ ועברה לעיירה זשופאו הסמוכה. בתחילה ייצרה רכיבים למנועי קיטור והתמחתה במנועים קטנים ויעילים, אופנועים וציוד היקפי. 

ביחד, פנתה אוטו יוניון לכל פלחי השוק הרווחיים ביותר, תוך שהיא משקיעה בפעילות ספורט מוטורי, מחקר ופיתוח וקוצרת הצלחות. 

קרדיט Shutterstock

מהפכה שנייה: חיסכון ועוצמה גם יחד

חגיגת החדשנות נעצרה בסוף העשור. עם פרוץ מלחמת העולם השנייה, סופחה אוטו יוניון למאמץ המלחמתי ובנתה ציוד צבאי בלבד. לאחר הכנעת גרמניה, ישבה הנהלת החברה ואספה את השברים: רוב מפעליה הושמדו בהפצצות ומה שנשאר, ישב בשטחים בשליטת ברית המועצות. להנהלה היה מפעל אחד לחלקי חילוף שישב בעיר אינגולשטט שמצפון למינכן – ואליו הופנה ב-1949 הייצור: החברה הסקסונית עברה לבוואריה, והחלה לייצר בעיקר חלפים.

ב-1957 נרכשה בידי דיימלר בנץ שהתלבטה אם להחיות את מותגי אוטו יוניון, ולבסוף מכרה את הקבוצה לפולקסווגן. שם ננטעו שורשי המהפכה הבאה: השם אוטו יוניון היטשטש ואאודי עברה לקדמת הבמה בתור יצרנית הרכב העיקרית – בדגש על שוק היוקרה. 

ההתחלה הייתה קשה: בשוק הרכב הגרמני פעלו שחקניות חזקות כמו מרצדס ו-BMW, ואאודי התקשתה למצב עצמה באותו הקו. ואז הגיעה ההברקה: האאודי 100 שהושקה בסוף 1968 בתצורת סדאן ובזו של קופה בשנה שלאחר מכן. למה מאה? על שם 100 כוחות סוס במדויק. זו הייתה המכונית המקורית הראשונה של אאודי מאז סוף המלחמה, שגם כללה חידושים רבים. כך למשל, עיצובה האווירודינמי תרם משמעותית לביצועים ולצריכת הדלק, ותכנונה בוצע לראשונה באמצעות מכונת חישוב אלקטרונית. בעזרתה נותחו ונקבעו מיקומים מדויקים לאזורי הקימוט בשלדה וכך יותר הצורך בקורות כבדות ומשקל המכונית הצטמצם. עד מהרה צברה האאודי 100 אוהדים רבים, והחזירה את החברה למשחק.

אחריה הגיעה האאודי 80, שפיתוחה החל ב-1970 והדגש היה על פונקציונליות: מבנה המתלים הבטיח שהמכונית לא תסטה מהנתיב גם אם אחד הצמיגים מתפנצ'ר או מתפוצץ, האבזור היה בסיסי אך שימושי, והמכונית מוצבה כמשפחתית יוקרתית. כשהושקה ב-1972 זכתה לעניין רב, והפכה ללהיט בשנה שלאחר מכן. זאת בעקבות משבר הנפט העולמי אשר הרקיע לשיא חדש – בין היתר בעקבות מלחמת יום הכיפורים, והביא את השוק האמריקאי להיות פתוח לכניסתן של מכוניות חזקות אך חסכוניות יחסית דוגמת ההאודי 80. בין 1973 ל-1978 נמכרו כמאה אלף מהן, ובזכותה, הפכה החברה למותג אהוב ומבוקש מעבר לים.

מהפכה שלישית: קוואטרו להמונים

בסוף שנות השבעים חיפש צבא מערב גרמניה רכב שטח קל חדש, שיהיה מעין מקבילה אירופית לג'יפ של ארה"ב. במכרז התמודדו כמה עיצובים, ביניהם האילטיס מבית פולקסווגן. בניסויים הראשונים השתתף ראש חטיבת הספורט של אאודי, רולנד גומפורט והבחין בדבר שאחרים לא ראו: האילטיס היה חלש ואיטי יותר ממתחריו, אבל צלח את מבחני הכביש טוב מהם. עינו הרגישה של גומפורט הבחינה כי האוטו פשוט יוצא מהפניות מהר בהרבה. הייתה לו הנעה כפולה שהעבירה את כוח המנוע לכביש בצורה יעילה יותר, וסיפקה אחיזה נהדרת. הוא ומהנדס השלדות יורג בנסינגר פנו להנהלת אאודי והציעו לפתח גרסת הנעה כפולה גם לאאודי 80.

התוצאה הגיעה קודם כל לנבחרת הראלי של החברה: האאודי קוואטרו גנבה את ההצגה כשנחשפה בתערוכת ז'נבה 1980 – מכונית הראלי הראשונה בעלת הנעה כפולה, והקהל ספר את הימים עד שתגיע לשוק. היא הושקה בסוף השנה והסתמנה כמכונית הספורט הכי מבוקשת מסוגה: עד 1991 נבנו 11,452 יחידות, כמעט ללא שינויים בעיצוב ומבנה הרכב. כך סימנה אאודי את עצמה כיצרנית מיוחדת המספקת לנהגים מאפיין ייחודי – יתרון טכנולוגי המשפר הן ביצועים והן בטיחות. את מכירות האאודי 100 קוואטרו ליוו קמפיינים יצירתיים, ביניהם אחד מפורסם מ-1986 בו מטפסת המכונית במעלה מקפצת סקי אולימפית – זווית של 37.5 מעלות. 

הנעת הקוואטרו היא, לדעת מומחים רבים, מה שסלל את דרכה אל תחום רכבי היוקרה. ב-1994 הושקה האאודי A8 שהייתה חזקה כמתחריה אך קלה בהרבה, והחלה לקבל שדרוגים בתחום הבטיחות והביצועים משנה לשנה. במקביל, המשיכו מהנדסי החברה לקדם רעיונות שסיפקו כוח נוסף למכונית בפחות משקל. כמו לדוגמה, שיפורים אווירודינמיים, בחירה באלומיניום באיכות תעופתית, מנועי דיזל עם הזרקה ישירה ובנזין עם מגדשי טורבו בלחץ גבוה. 

מהפכה רביעית: טכנולוגיה חסכונית

מה שמביא אותנו אל המהפכה הרביעית: אאודי חשמלית. זו הייתה היצרנית האירופית הראשונה שהשיקה מכונית היברידית – ה-A4 Duo של 1997. הרכיב החשמלי נטען תוך כדי נסיעה, דרך פעולת רכיב הבעירה הפנימית, אך ניתן היה לטעון אותו גם חיצונית דרך שקע. הכניסה המוקדמת לשוק הקנתה לחברה ידע נרחב באופטימיזציה של מנועים היברידיים, מה שאיפשר בהמשך להאיץ פיתוח דגמי יוקרה שיספקו ביצועים מקבילים לאלו של מנועי בנזין – ואף יעקפו אותם. 

המכוניות החשמליות וההיברידיות של החברה קבעו לא מעט שיאים; למשל, ב-2012 שברה אאודי את שיא מסלול המירוצים המפורסם נורברגרינג למהירות הקפה של מכונית חשמלית: שמונה דקות, תשע שניות ו-99 מאיות; שיא זה נקבע ב-2012 בידי R8 E-Tron בעלת שני מנועים של 308 כ"ס. היתרונות הטכנולוגיים של החברה הביאו להישגים נוספים כמו שיא העולם בנסיעה למרחק ללא תדלוק בדרך, למכונית טורבו דיזל. ב-2016 נסעה אאודי A6 TDI אולטרה למרחק של 1,863 ק"מ. ניתן להשוות זאת לנסיעה מתל אביב לטהרן, כולל סיבוב בעיר העתיקה של בגדד; טווח של מטוס קרב. 

כיום נחשבת אאודי לאחד המותגים החזקים והאהובים בעולם הרכב, ממש מקצה לקצה: A1 הקטנה והזריזה אהובה על צעירים, A3 ו-A4 המשפחתיות תפסו נתח מורגש בשווקים רבים וסדרת השטח Q מתחרה היטב בענקיות המנוסות בתחום, על אף שהושקה רק באמצע הניינטיז. ואילו ה-A8 לדגמיה הפכה למכונית ברירת המחדל עבור מנהיגי עולם; קאנצלר גרמניה, ראש ממשלת ספרד ועוד המוני מנהיגים ומובילים עולמיים נוסעים רק בגרסאות ממוגנות שלה. 

בעתיד נוכל לראות יותר ויותר דגמים חשמליים עתירי ביצועים מתוצרתה, בכל הקטגוריות – ממשיכים להפתיע ולחדש, להקשיב למהנדסים ולאפשר נסיעה בטוחה ונעימה יותר לאורך זמן. 

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here