הבדלים בין סוגי מצברים לרכבים

0
3596
הבדלים בין סוגי מצברים לרכבים
מקור FREEPIK

מצבר הרכב נועד לספק את המתח החשמלי למערכות השונות, החל בהתנעה הדורשת מתח גבוה יחסית, ועד למערכת בקרת האקלים, האורות, הצופר, המראות החשמליות וכן הלאה. יחד עם זאת, תחת המונח "מצבר" מסתתרים למעשה מגוון סוגי מצברים בעוצמות שונות, עם חומרים ובמצבי צבירה שונים, בעלי אורך חיים שונים, וכמובן שישנם הבדלים גם מבחינת היצרנית והעלויות.

מצברים לרכב לפי הספקים

בין אם מדובר במצבר של חברת שנפ, בוש, מצבר ורטה או כל יצרנית אחרת, ישנו הבדל מהותי בהספקים של המצברים השונים. במילים פשוטות מהי עוצמת המתח החשמלי שהסוללה הגדולה הזו יכולה לספק. כך למשל, רכבים מסחריים וג'יפים בעלי נפח מנוע גדול יחסית, צריכים עוצמה חזקה וממושכת של זרם חשמלי על מנת להביא לסיבוב המנוע בעת ההתנעה. לכן, מצבר של 40 וולט לרוב לא יספיק להם, ולעומת זאת ברכבים פרטיים שימוש במצבר בעל עוצמה חזקה מדי, למשל של 80 וולט ומעלה, עלול פשוט לגרום לקצר חוזר ונשנה במערכת החשמלית. למרבה המזל, מצבים כאלו כמעט ואינם מתרחשים לאור העובדה שרכישת המצברים נעשית אצל חשמלאי רכב מוסמכים, שיודעים מה הם עושים.

הבדלים בין מצברים לפי יצרניות

כמו בכל תחום, ישנן יצרניות שנחשבות למובילות יותר בעולם במצברים, והן זכו למוניטין בזכות אמינות המצברים ואורך חייהם, ולעיתים – למען האמת – גם בזכות יכולות שיווק טובות. למרות הפן השיווקי, רכישה של מצבר ורטה, שנפ, בוש, וולטה וחברות מוכרות נוספות, תבטיח שתקבלו תמורה הולמת לכספכם. זאת כמובן, בהנחה שרוכשים את המצבר מגורם אמין, ומוודאים שתאריך הייצור שלו קרוב סמוך יחסית למועד הרכישה. 

סוגי מצברים לפי מצב צבירה

ישנם עוד סיווגים רבים של מצברים, החל במצברי פריקה עמוקה ועד למצברים חכמים היודעים לכבות את המנוע בעת עצירה – בעיקר נפוצים ברכבים חדשים בשוק. אחד הסיווגים האלו הוא של מצב הצבירה של המצבר שיכול להיות מימי, מוצק או ג'לי. בעיקרון, מרבית המצברים לרכב שנמכרים היום כבר אינם במצב נוזלי, שכן הדבר דורש יותר התעסקות וטרחה בבדיקת מפלס המים המזוקקים ומילויים, ולעיתים גם טיפולים תקופתיים נוספים. אם כן, מרבית המצברים כיום יהיו במצב מוצק, וחלקם גם במצב ג'לי שהינו מצב ביניים. במצב ג'לי יש יתרון של פריקה עצמית איטית יחסית, חוסר צורך בטיפולים תקופתיים, חוסר צורך להוסיף מים, אם כי העלויות מעט גבוהות יותר לעומת מצברים במצב מוצק או עם מים מזוקקים.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here