חידושים בתחום תאורת הרכב

0
2834

כפי שמרבית מאיתנו אינם יודעים מי בדיוק מייצר את הנורות המפוזרות אצלנו בבית, כך גם מרבית הנהגים אינם מודעים לזהות יצרן הנורות שברכב שלהם. וכמו בבית, שם גופי התאורה מיוצרים על ידי יצרן אחד והנורות על ידי יצרן אחר, גם במכונית, מסתבר, יצרנית הנורות אינה החברה שמייצרת את מכללי הפנסים. קיימים מספר יצרני פנסים, שכולם רוכשים את הנורות אצל אחת משתי יצרניות. למעשה, מתחלק שוק ה-OEM העולמי (הנורות המותקנות במכונית במפעל הייצור) שווה בשווה בין שתי חברות, ואילו בשוק המשני, מכירת נורות תחליפיות, Osram היא החברה המובילה בעולם.

לפני מספר חודשים ביקר בישראל אחד מהמנהלים הבכירים באגף השיווק של החטיבה האוטומוטיבית של Osram, יואכים לינדנר, האחראי על השיווק והמכירות בדרום אמריקה, אפריקה, המזרח הקרוב ואסיה. ניצלנו את ביקורו כדי לערוך עמו ראיון, בו הוא סיפר לנו על חברת Osram, ועל החידושים והפיתוחים האחרונים של החברה.

מי יוזם את הפיתוח של הנורות עצמן ואת כל החידושים בתחום?

לינדנר: "אנחנו מפתחים את הנורות, ואנחנו מביאים את הפיתוחים ישירות ליצרני המכוניות, ולא ליצרני הפנסים, משום שיצרני הפנסים לא אוהבים חידושים תכופים. אם יצרני הרכב משתכנעים, הם מזמינים את הפנסים עם הנורות החדשות מיצרני הפנסים.

דוגמה טובה לכך הן נורות הקסנון או HID (High Intensity Discharge) שפותחו על-ידי מחלקת המחקר והפיתוח שלנו. דוגמה אחרת היא פנסים רבי עוצמה לאופנועים, תחום שבו לא היינו חזקים עד היום".

על פי לינדנר, Osram מייצרת כיום נורות המעניקות תאורה חזקה יותר או אורך חיים גדול יותר. באירופה תיכנס בחודש ינואר הקרוב לתוקף תקנה המחייבת נסיעה עם אורות דולקים גם ביום. פירוש הדבר שבמקום שנורה ממוצעת תאיר במשך 150 שעות בשנה, שזה הנתון הממוצע כיום, היא צפויה להאיר בערך פי שלוש מכך. לצורך זה פיתחה Osram נורה הנקראת Triple Life, המבטיחה אורך חיים גדול פי שלוש מאשר נורה רגילה, כלומר שתדירות החלפת הנורות תהיה כמו היום. פיתוח אחר המתאים לתקנה החדשה הוא נורה המכילה שני חוטי להט – אחד לאלומה גבוהה והשני לתאורת יום, הפועלת בעצמה נמוכה מאוד (אבל גבוהה מזו של פנסי החנייה).

בכיוון האחר, פיתחה Osram נורות בעלות עצמה גבוהה המעניקות עצמת תאורה הגבוהה ב-50% או ב- 90% מאשר נורה רגילה, בהתאם לדגם. הגידול בעוצמה בא בדרך כלל על חשבון תוחלת החיים, כי על מנת לגרום לנורת הלוגן להאיר בצורה חזקה יותר, הסליל חייב להיות דק יותר ולכן אורך החיים שלו קצר יותר, אבל במקרה זה הנקודה החשובה היא התרומה לבטיחות של הנורה. נורת Night Breaker, המעניקה עצמת תאורה הגבוהה ב- 90% מזו של נורה רגילה, היא כיום מנורת ההלוגן הטובה ביותר הקיימת בשוק".

האם נורות קסנון זהו הכיוון העתידי?

לינדנר: "נורות קסנון הן פתרון מעולה, המעניק תאורה בעוצמות גבוהות הרבה יותר ואור איכותי יותר. אבל זהו פתרון יקר, הן משום שהנורות עצמן יקרות, משום שלא ניתן להחליף נורת הלוגן בנורת קסנון, אלא לתכנן מחדש את כל הפנס, מכיוון שנורת קסנון כוללת גם רכיבים נוספים הדרושים להפעלתה, כגון "סטרטר", כבל ויחידת בקרה".

בגלל המחיר היקר קיבלו נורות הקסנון בעלות האור הכחלחל מעמד יוקרתי, ונהגים רבים מתקינים במכוניות שלהם נורות הלוגן המאירות באור בעל צבע דומה. הנורות הזולות מסוג זה פשוט צבועות בצבע כחול, דבר שמחליש את עוצמת התאורה, אולם Osram פיתחה נורה שמעניקה אור כחלחל באמצעות שינוי הרכב הגז הנמצא בנורה. לינדנר מכנה אותן "נורות קסנון לעניים"…..

עם זאת, לדבריו, עתיד הנורות יגיע דווקא מכיוון אחר, והוא נורות LED. במכוניות חדשות רבות ניתן למצוא כבר היום פנסים אחוריים ופנסי ערפל מסוג LED, ובכמה דגמים משולבות נורות LED גם בפנסים הקדמיים, בתור תאורת יום, מגמה שתופשת תאוצה במיוחד לאור כניסת התקנות החדשות לתוקף. בנוסף ישנן נורות LED רבות בתא הנוסעים, בלוח המכשירים וכו' – בסך הכל יש במכוניות המודרניות קרוב ל-200 נקודות תאורה שונות.

מה לגבי משאיות?

לינדנר: "עבור המשאיות אנחנו מייצרים סדרות מיוחדות של נורות, מכיוון שמערכת החשמל שלהן פועלת במתח של 24 וולט. אנחנו מייצרים סדרה של נורות הנקראת Truckstar, שמעניקות עוצמת תאורה כפולה וגם אורך חיים כפול מאשר נורות רגילות. כיום ניתן לקבל גם משאיות המצוידות בפנסי קסנון – את הסדרות החדשות של וולוו ומ.א.ן ניתן יהיה לקבל עם פנסי קסנון".

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here