העממי החדש? הרכבים החשמליים מסין כובשים את ישראל

0
1025
קרדיט: Shutterstock.

רכב חשמלי סיני חדש משתלם יותר מכל מתחרה קוריאני, יפני, אירופי או אמריקאי. ניתוח של טרנדים ומכירות מראה שהמגמה רק תתעצם, והנהגים צפויים רק להרוויח מכך

אורן הדר

שוק הרכב החשמלי בישראל עבר מהפכה גדולה בשנה האחרונה: במקום טסלה ברבע מיליון שקל, יותר ויותר נהגים בחרו רכב חשמלי סיני חדש: הג'ילי ג'יאומטרי C. כשמסתכלים על השוק לעומק, רואים בבירור מגמה ששיאה עוד לפנינו: רכב חשמלי סיני ידיח את כל המתחרים מקוריאה, יפן, אירופה וארה"ב מטבלת המכירות בקטגוריה. הניתוח שלפניכם מציג את מקורות המהפכה, ויסביר כיצד תשפיע עליכם.

כמה גדול המהפך?

בשבעת החודשים הראשונים של 2022 נמסרו בישראל יותר מ-10,000 מכוניות חשמליות. את הטבלה מובילה ג'ילי הסינית שמסרה 2,624 מכוניות ג'יאומטרי C, ואחריה טסלה האמריקאית עם 1,949 מסירות של דגם 3. רק אחריהן הגיעה הענקת הקוריאנית יונדאי, עם שני דגמים: האיוניק 5 (1,433 מסירות) וקונה (644 בלבד). הפער בין החברה הסינית ובין המתחרה צפוי להשתמר ואף לגדול; ליצרניות רבות יש עיכובי אספקה, ולג'ילי קל יותר להתמודד עם משברי שוק הרכב.

והביקוש לא עוצר: בחצי הראשון של 2022 היוו מכוניות חשמליות 5.7% מסך רכישות הרכב החדש בישראל. זאת, לעומת 2.5% בלבד בתקופה המקבילה אשתקד – צמיחה של 125%. מדובר בצמיחה מהירה פי שניים וחצי משל מכירות רכב היברידי פלאג-אין, ופי 17 משל מכירות רכב היברידי רגיל.

מדוע נחטפות דווקא הסיניות?

בשנים האחרונות חווה שוק הרכב הישראלי סערות גדולות: התייקרות מפתיעה במחירי הדלק אילצה רבים לחפש פתרון חסכוני, והמלחמה באירופה דחפה את המצב לקיצוניות בלתי צפויה; משבר השבבים ואתגרי שרשרת הייצור האטו זמני אספקה; ומגפת הקורונה יצרה בבת אחת ירידה בביקוש וסגירת תשתיות, ואחריה זינוק מהיר בדרישה למכוניות חדשות – דבר עמו מתקשים היצרנים להתמודד.

רכב חשמלי סיני נראה כמו פתרון לכל הבעיות הללו: יצרניות סיניות מצליחות לספק מכוניות חשמליות חדשות בצורה יעילה וזמינה יותר מיצרניות ביפן, קוריאה, אירופה או ארה"ב, המחיר שלהן נגיש ונוח יותר להרבה צרכנים, והחברות מביעות עניין מיוחד דווקא בישראל ולכן פחות מגבילות את מכסות השילוח.

לכך מתווספים מכפילי ערך בדמות תמחור אטרקטיבי ואיבזור עשיר, בעיקר בתחום הבטיחות והמולטימדיה. היתרונות הללו משכו גם חברות ליסינג – שהחלו להכניס יותר ויותר חשמליות סיניות לציים שלהן.

הצמיחה במכירות באה על חשבון מותגי הרכב ששולטים בכבישי ישראל – יונדאי, טויוטה, קיה ואחרים. גם להם יש דגמים חשמליים שנמכרים בארץ, אבל נראה שהצרכן מעדיף לקנות רכב חשמלי סיני .

קרדיט: Shutterstock.

מה מכשיל את החשמליות מיפן וקוריאה?

היצרניות הקוריאניות, היפניות והאירופיות לא מצליחות להתחרות בסינים משום שהקטלוג שלהן כולל דגמים היברידיים ומכוניות בנזין בזבזניות – וכולם חייבים להימכר. עבור היצרניות הללו, ייצור רכב חשמלי הינו יקר ובעייתי, בין היתר משום שרוב תשתיותיהן נועדו לייצור המוני של רכב היברידי או בעל מנועי בעירה פנימית. ולכן, השיקו במקור דגמים חשמליים רק בקטגוריות היוקרה, במטרה למקסם רווחים מכל מכונית שיימכרו.

לעומתן, ליצרניות סיניות כמו ג'ילי יש מסורת של פיתוח רכב חשמלי במדינה שתומכת בתחבורה חשמלית בהיקפים הגדולים בעולם; להן אין דגמים מזהמים שצריך למכור ותחרות עם עצמן. ההתמקדות בחשמליות סייע להן לייצר בזול, למכור בזול, ולהבטיח איכות בלי לבלבל צרכנים. מדובר באסטרטגיית מוצר שמאפיינת חברות כמו אפל, ושוק הרכב לא השכיל לאמץ.

מדוע מפסידה טסלה את המקום הראשון?

היצרנית האמריקאית נחתה בארץ ב-2021 וזכתה לביקוש גדול בקרב מי שידו משגת. עד מהרה טיפסה טסלה לצמרת טבלת המכירות בקטגוריית החשמליות, אך היה ברור שהצלחתה זמנית: יוקר המחייה והיותה טרנד ולא צורך, אילצו אנשים לחפש פתרון אחר.

התוצאה הטבעית היתה מהפך: ג'ילי, יצרנית החשמליות השלישית בגודלה בסין, כבשה את הטבלה בישראל. זאת, בזכות הג'יאומטרי C, רכב פנאי שטח קטן ונוח, בעל מחיר של כ-135,000 ש"ח ואבזור עשיר. ישראלים רבים שרצו רכב חשמלי והבינו שטסלה יקרה תשתלם פחות, מצאו חוויה כיפית ובלי פשרות טכנולוגיות בגי'אומטרי C. הצלחתה סללה את הדרך למותגים סינים נוספים, שעתידים להתחזק בעתיד.

איך ישפיעו המותגים הסינים על השוק הישראלי?

לצד ג'ילי פועלות בארץ יצרניות נוספות, שמוכרות בעיקר קרוסאוברים קטנים: למשל, ה-5U של אייווייס (Aiways) וה-EV3 של סרס (Seres). לא כל יצרן סיני נכנס לארץ עם מכוניות קטנות: למשל, סקייוול (Skywell) שמוכרת את ה-ET5 – רכב פנאי גדול – ותרחיב את ההיצע בהמשך השנה. בקטגוריית הפנאי הגדול נוכחות מקסוס (Maxus) שמציעה את ה-Euniq 6 והונגצ'י (Hongqi) עם דגמי יוקרה גדולים שמתחרים באאודי ומרצדס. ההיצע הופיע במהירות ויבואנים גדולים מנסים לאזן בין מותגים סיניים ואחרים – מה שיחריף את התחרות וישפר תנאי עסקאות ברמת התשלומים ואפשרויות המימון.

סיכום

קטגוריית החשמליות הישראלית תמשיך לצמוח, והאחיזה הסינית בו תתעצם; הנהגים ימשיכו ליהנות מחיסכון מקסימלי בעלויות רכישה ותפעול, טווח נסיעה מצוין, ואפס פשרות טכנולוגיות או בטיחותיות.

 

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here