מה משותף לצמיג שאינו מנופח כמו שצריך, רכב שתא המטען שלו הוא מחסן של ממש ונהג שסגנון הנסיעה שלו ממש לא רגוע? התשובה: צריכת דלק גבוהה. הכתבה הזו באה להזכיר לכם, הנהגים, שיש לכם השפעה על צריכת הדלק, וגם, כמובן, כיצד לעשות זאת ולחסוך.
מי שאיננו בר מזל בכל הקשור בחיסכון בדלק (למרות שכ- 60 אחוז מקניית המכוניות החדשות בישראל מתבצעת על ידי חברות הליסינג וההשכרה), ואיננו נוהג ב"מכונית הטובה בעולם" (המכונית של מקום העבודה), בוודאי מוטרד ממחירי הדלק המאמירים.
כאשר אנו משלמים 7.6 ₪ בממוצע לליטר בנזין 95 אוקטן, ומעל 7 ₪ לליטר סולר, הרי שאם נכבה את הרדיו ונאזין לנהימת המנוע הגרגרן שלנו נוכל לשמוע את צליל הכסף המצטמצם לנו בארנק בכל נסיעה.
האם יש לנו השפעה על צריכת הדלק? בהחלט כן!
למרות שאני מודיע כבל עם ועדה שאני לא הולך להמציא את הגלגל מחדש, החלטתי בכל זאת לרכז את הטיפים המשמעותיים ביותר לדעתי, אשר יסייעו לכם להורדת ההוצאה החודשית לנוזל החיים של ידידתנו הטובה ביותר…המכונית. אגב, אפרופו "המצאת הגלגל", כמנהל השיווק לשעבר של חברת אליאנס (צמיגים) אני יכול לומר לכם בוודאות שבכל שנה ממציאים המהנדסים גלגל/צמיג טוב יותר, בטוח יותר וחסכוני יותר בצריכת הדלק.
אז איפה היינו? אהה כן… כיצד אנו הנהגים יכולים להשפיע על צריכת הדלק של הבובולינה שלנו?
-
יד על הלב. מתי בפעם האחרונה בדקתם לחץ אוויר בצמיגים? אם אתם לא מבצעים פעולה פשוטה זו מידי חודש בחודשו, צריכת הדלק שלכם תגדל. הצמיג (גם צמיג חדש) מאבד אוויר בכל רגע, בעיקר בנסיעה בכביש משובש, במפרים, עלייה על מדרכה וכדומה. צמיג שאיננו מנופח כהלכה ועל פי הוראות היצרן, יגרום לרכב לתוצאות לוואי של:
א. צריכת דלק גבוהה
ב. שחיקה מוגברת של הצמיג
ג. חוסר יציבות בסיבובים עד כדי סכנה.נכון, אני יודע שזה מלכלך קצת את הידיים, אבל האם זה שקול כנגד תוצאות כה משמעותיות לבטיחותנו ולארנקנו? חשוב לשים לב לטבלת לחצי האוויר המודבקת בדופן דלתו של הנהג. אל תסתמכו על השלט של תחנת הדלק, הוא כללי מידי ואיננו כולל את כל דגמי הרכב הקיימים. חשוב להגיע לתחנת הדלק עם צמיג קר אשר נסע לא יותר מ 2-3 קילומטר. כאשר הצמיג חם, האוויר אשר בתוכו חם ולכן הוא מתפשט ויוצר לחץ אוויר מדומה.
-
המנוע חסכוני יותר בסל"ד נמוך (1500-2500 סל"ד) – כדי לשמור על סל"ד נמוך צריך לבחור בהילוכים גבוהים. במכוניות אוטומטיות צריך להרפות מעט מדוושת התאוצה כדי לגרום לתיבה להעלות הילוכים מהר יותר. נסיעה ספורטיבית, וקיק דאון ברכב אוטומטי, משפיעים מאוד על צריכת הדלק. צריכת הדלק של רכב הנוסע 120 קמ"ש במקום 90-100 קמ"ש תעלה את צריכת הדלק שלו עד 20 אחוז יותר.
-
שמירת מרחק ונהיגה רגועה תאפשר לזרום בקצב שוטף יותר עם התנועה ולחזות מבעוד מועד שינויים. כך יחסכו בלימות והאצות תכופות. זה גם בטיחותי יותר.
-
כיבוי מנוע כאשר המכונית עומדת. למשל, בפקקי תנועה שאינם זזים כלל כדאי לדומם את המנוע. גם אם הדימום הוא לזמן קצר, ייחסך דלק ויימנע זיהום אוויר. השחיקה שתיגרם למכלולים מכאניים שונים היא זניחה. הגעת ליעד? מחכה ברכב? דומם מנוע. מנוע הפועל עם מזגן ללא נסיעה במשך כ-2 דקות, שווה ערך לנסיעה של כ-1.5 קילומטר ואף יותר. (20 דקות = 15 ק"מ).
-
הסרת גגון – כאשר הטיול נגמר, הסירו אביזרים שלא יהיו בשימוש בזמן הקרוב כגון פנסי ערפל, ספוילרים ומראות צד פנוראמיות, אשר מגדילים את צריכת הדלק עד כדי 20 אחוז.
-
המכונית איננה מחסן – בהחלט מומלץ לרוקן ציוד אשר מקומו במחסן ולא בתא המטען.
כל 25 קילוגרם של משקל יגרמו לעלייה של 1 אחוז בצריכת הדלק. -
מזגן או חלון פתוח? – הפעלת מזגן מגדילה את צריכת הדלק ב-10 אחוז בממוצע. יחד עם זאת, במהירות של יותר מ-80 קמ"ש חסכוני יותר לנהוג עם מזגן פועל מאשר עם חלון פתוח.
-
טיפול שוטף בזמן – טיפול שוטף במכונית, כולל החלפת פילטר אוויר (רצוי אורגינאלי) –
מקטין צריכת דלק ובמיוחד פליטת מזהמים. -
תכנון הנסיעה, בעיקר ליעד חדש מחייב תכנון מראש של הדרך או שימוש ב-GPS. אין דבר שנוא עלי יותר מאשר להגיע למקום שאינני מכיר ולשאול את האנשים: "תסלח לי, איך מגיעים ל…? לא כל האנשים יודעים, וגם מי שיודע (או חושב שיודע) לא תמיד ידע לכוון אותנו כראוי, ובינתיים הדלק והזמן שלנו נשרף.
-
שימוש בתוסף דלק – אבל רק במוכרים והטובים שבהם. התוספים הידועים והטובים ביותר בשוק הם: K44 ו- BG, אשר הוכחו כטובים בהורדה מסוימת (לא הרבה) של צריכת הדלק, ובעיקר בהורדת רמת הזיהום אשר עוזרת לנו לעבור טסט "מכה ראשונה".