תחילתו של עידן חדש או פרויקט מסורבל שנהנה מחשיפה תקשורתית מוגזמת? כל הפרטים על המכונית החשמלית שמאיימת לכבוש את העולם ועל חברה בינלאומית שנוסדה לפני כארבע שנים, אשר חזונה- שחרור תחבורת העולם מהתלות בנפט.
"בטר פלייס" נוסדה בשנת 2007 כחברה בינלאומית, אשר רואה בחזון שלה שחרור תחבורת העולם מהתלות בנפט ומעבר עולמי לשימוש המוני במכוניות חשמליות בעלות אנרגיה מתחדשת אשר יפחיתו משמעותית את זיהום האוויר בתוך הערים.
היזם שאחראי לרעיון ולהקמת החברה הגלובלית השאפתנית הוא שי אגסי, יזם ישראלי ובכיר לשעבר בהנהלת SAP העולמית. אגסי היה אורח בכנס הפורום הכלכלי בדאבוס בשנת 2005, שם שמע את נשיא הפורום קלאס שוואב, שואל את השאלה המאתגרת: "כיצד תהפכו את העולם למקום טוב יותר עד שנת 2020?", מה שהדליק במוחו של אגסי חזון לשחרור העולם התחבורתי מהתלות בנפט המזהם ומעבר למכוניות חשמליות.
שנתיים לאחר מכן נוסדה "בטר פלייס" (BETTER PLACE) בהשקעה של 200 מיליון דולר, ועד שנת 2010 גייסה החברה כ- 700 מיליון דולר ברחבי העולם. בתחילת 2010 נפתח מרכז המבקרים הראשון בעולם של החברה בהרצליה, בו מדגימים את העתיד לפי "בטר פלייס" ומאפשרים נסיעת מבחן קצרה ברכב חשמלי לכל מבקר. עד כה ביקרו במרכז 40,000 מבקרים, כולל הרבה אורחים מחו"ל.
המכונית החשמלית של אגסי
המכונית החשמלית אינה המצאה כמובן של "בטר פלייס". כבר בתחילת המאה הקודמת פותחו כל מיני מכוניות חשמליות אשר לא יוצרו בכמויות גדולות, והחל מ- 1920 נעלמו כמעט כליל מהשוק לטובת מכוניות המונעות במנוע בעירה פנימית (בנזין, סולר), אשר כבשו את השוק .
הרעיון של "בטר פלייס" הוא לא לפתח מכונית חשמלית מההתחלה, אלא לחבור ליצרניות רכב גדולות בעולם אשר יסבו רכב קיים שלהם למנוע חשמלי מונע סוללות הניתנות לטעינה דרך עמדות טעינה ייעודיות, או במקרה הצורך החלפתן באופן מהיר בתחנות החלפת סוללה על ידי רובוט המבצע את העבודה, וללא מגע ידי אדם.
המודל העסקי כולל רכישת הרכב בעלות מופחתת עקב הטבות מיסוי למכוניות לא מזהמות ותשלום דמי מנוי שכולל את שכירת הסוללות ותחזוקתן, ותשלום עבור צריכת החשמל בפועל, אם זה בבית, במשרד או בעשרות אלפי עמדות טעינה שיפוזרו במדינות שתשווק בהן המכונית. בחברה מדגישים שלא פיתחו מוצר מהפכני חדש, אלא מציעים שימוש מתקדם לטכנולוגיה קיימת המשתמשת במנועים חשמליים וסוללות מתקדמות מסוג ליתיום בשם "איון", המסוגלות להיטען במהירות, לספק טווח של 160 קילומטר בין טעינה לטעינה ומחזור חיים של אלפי הטענות.
כך, לדוגמא, תוכלו להחנות בלילה את הרכב החשמלי בחניית ביתכם, תוך כדי שהוא מחובר לעמדת טעינה מיוחדת שמגיעה לכם מהחברה עם רכישת הרכב. בלילה יוטענו המצברים תוך כדי ניצול השעות לטעינת הרכב באופן הנשלט על ידי החברה ובשיתוף חברת החשמל ובהתאם לעומסי הצריכה באותו רגע. למחרת בבוקר תעמוד המכונית מוכנה לנסיעה לעבודה ובחזרה, ולשימושים היום יומיים עם טווח של 160 קילומטר האמורים להספיק למרבית השימושים של בעלי מכונית פרטית. אם תרצו לנסוע לטייל, שם נדרש טווח נסיעה גדול יותר, תאלצו לעצור בתחנת החלפת סוללות (אחת מבין 56 שיוקמו ברחבי הארץ), שם תוכלו להחליף אותן תוך מספר דקות מצומצם ולא פחות חשוב- ללא עלות.
רנו פלואנס ZE בלבד בתחילת הדרך
בשלב הראשון נחתם שיתוף פעולה עם רנו-ניסאן, אשר תספק כבר משנת 2011 מכוניות מסוג רנו פלואנס ZE שמצוידות במנוע החשמלי במקום מנוע הדלק. הספק המנוע החשמלי 70 קילוואט אשר שווים ל- 95 כ"ס. התאוצה אמורה להיות זריזה ממרבית המשפחתיות, אך המהירות המרבית מוגבלת ל- 135 קמ"ש בכדי לא לרוקן במהירות את המצברים. ברשימת האבזור שלה ניתן למצוא מערכת ניווט משוכללת אשר מהווה בנוסף ערוץ תקשורת עם מוקד שירות הלקוחות של החברה. המערכת תציע לנהג מידע על נקודות החלפה של סוללות קרובות למסלול נסיעתו ובקרת אקלים דיגיטלית כפולת אזורים אשר תדאג להוריד את עוצמת המזגן כאשר מד הסוללה יתחיל להתרוקן .
יתרונות המכונית החשמלית של "בטר פלייס":
-
זיהום אוויר: המכונית החשמלית אינה פולטת מזהמים ואינה מייצרת פיח כלל.
-
מכונית שקטה יותר: כמעט ואין רעשי מנוע.
-
עמידות ואמינות: טובים יותר, אין כמעט חלקים נעים במנוע, אין מערכת פליטה, פחות בלאי, אין צורך בהחלפת שמנים ומסנני אוויר, כי פשוט אין.
-
ביצועים ובטיחות: המכוניות החשמליות מאיצות מהר יותר ותגובת הבלמים שלהן טובה יותר.
-
תשלום מנוי חודשי המבוסס על צריכת החשמל בפועל + שימוש בסוללות והחלפתן, אחזקה וטיפולים כלולים והכל במחיר שאמור להיות זול מתחזוקת רכב מונע דלק.
-
הטבות מס עם ציון ירוק 1, אשר מעניק כמעט פטור ממס קניה בשוק הישראלי.
חסרונות המכונית החשמלית של "בטר פלייס":
-
טווח נסיעה העומד על 160 קילומטר בלבד באופן תיאורטי. במציאות, עם הפעלת מזגן, נסיעה עם חמישה אנשים ברכב ואופי נהיגה קצת ספורטיבי, עלול הטווח להיות קצר בהרבה, מה שעלול להשאיר אותך תקוע באמצע הדרך ללא חשמל במצברים .
-
רכב אחד לבחירה: בשלב הראשון תוצע רק הרנו פלואנס ZE, אשר הוסבה על ידי רנו העולמית לשימוש במנוע חשמלי וסוללות הניתנות להחלפה. דווקא בעידן הנוכחי, בו אנשים מחפשים קצת ייחוד, קשה לראות את כולם עוברים לרכב מדגם אחד .
-
לא ברור עדיין מהי השפעת הזיהום של המכונית החשמלית.
-
האם חברת החשמל יכולה לעמוד ביצור חשמל לפרויקט כזה גדול? לא ברור.
-
לא ברור אם אחזקת הרכב תהיה אכן זולה מרכב מנוע דלק ומה תהיה סחירותה בעתיד.
-
מחיר הסוללות יקר להחריד ודומה למחיר מכונית קטנה. משקלן גבוה מאוד וקיימת בעיית מחזור שלהן בסיום השימוש.
-
תא מטען קטן יחסית עקב אחסון המצברים בחלקו התחתון.
ומה צופן העתיד?
"בטר פלייס" קיבלה לפני כחצי שנה ממשרד התחבורה רישיון לייבא מכוניות חשמליות מתוצרת רנו, וכ- 23 מכוניות ראשונות הגיעו לארץ לצורך בדיקות תקינות ונסיעות מבחן מסביב לשעון.
באפריל 2010 החל ניסוי ראשון בשיתוף משרד התעשייה והמסחר ביפן, "בטר פלייס" וחברת המוניות הגדולה בטוקיו, בו החלו לפעול מספר מוניות מדגם ניסאן קשקאי שהוסבו לחשמליות עם סוללות מתחלפות. בנוסף מדווחים בחברה על התחייבויות שיש בידם לרכישת 60,000 מכוניות חשמליות מצד חברות ולקוחות פרטיים בישראל, ומאמינים שבמהלך 2011 יחלו לנוע כ- 30,000 מכוניות חשמליות בארץ. מצד שני, המתחרות לא יושבות בצד ומחכות. כמעט כל יצרנית רכב פיתחה דגמים חשמליים המונעים על ידי מנוע חשמלי ונטענים על ידי שקע חשמל ביתי, אשר אינם דורשים פריסת תשתית כה יקרה ומסובכת (56 עמדות "בטר פלייס" צפויות בישראל בהשקעה של 150 מיליון דולר).
רק בחודש האחרון אישר משרד התחבורה יבוא לארץ של מכוניות חשמליות מתוצרת פיג'ו, סיטרואן, רנו (של חברת קרסו),מיצובישי וניסאן, כך שצפויה לה תחרות לא פשוטה.
בשורה התחתונה: אנו מעריכים שהמכונית החשמלית של אגסי תיקלט בארץ ותצבור לא מעט לקוחות, אולם תהיה רחוקה מפסגת המכוניות הנמכרות בישראל. זאת בניגוד להערכות "בטר פלייס" שמכירותיה יעקפו את מכירות טויוטה קורולה ושברולט קרוז גם יחד כבר בשנתיים הראשונות לשיווק.