על החיבור בין דיני תעבורה לדיני נזיקין

0
3329

רבים מבלבלים בין דיני התעבורה לדיני הנזיקין לסוגיהם השונים הקשורים בתאונות הדרכים. נכון שמדובר בתאונת דרכים, אבל כאשר מטפלים בה בהיבט המשפטי יש שלושה מסלולים עיקריים ושונים: דיני תעבורה, נזקי הרכוש ונזקי הגוף. דיני התעבורה, על אף שאינם נחשבים פליליים, נידונים על פי סדר דין פלילי והם מסלול בפני עצמו. דיני הנזיקין על מסלוליהם השונים הם אזרחיים.

נזקי גוף

כאשר דנים בנזקי הגוף אין משמעות לדיני התעבורה. נזקי הגוף בתאונות דרכים נדונים על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים- חוק הפלת"ד. בעניין זה לא עולה שאלת האחריות לתאונה, אלא שאלת הנזק, והפניה היא לביטוח החובה של הרכב, כך שאם וכאשר תוגש תביעה, היא תוגש כנגד המבטח שלך ולא כנגד מבטח הרכב המעורב, זה שנקרא בעגה המקצועית צד ג'.

נזקי רכוש

כאשר אנו באים לדון בדיני רכוש, זאת אומרת הפגיעה שספג הרכב שלי תוך כדי התאונה, כאן יש לנו מספר אופציות. מכיוון שכאשר מדובר בנזקי רכוש ישנה חשיבות למי אחראי לתאונה, לפני שאנו נכנסים לכל הליך צריך לבדוק טוב עם עצמנו מי באמת, בעינינו, הוא אותו אחד. קורה שאדם מבצע טעות, ובמקרה כזה טוב שיש ביטוח – פונים לחברת הביטוח והיא תסדר את העניינים. נכון, זה עולה בהשתתפות עצמית ואובדן פרמיה, אבל כאשר מדובר בנזק שאתה לא רוצה לכסות מכיסך, בשביל זה בדיוק נועד הביטוח.

כאשר האחריות נופלת לדעתכם על צד שני ניתן לפעול בשתי דרכים. האחת היא לשלם את הנזקים בעצמנו ואז לפנות לצד השני בדרישת השבה. אם צד שני מסרב, ניתן להגיש תביעה משפטית. כיום, שערי תביעות קטנות פתוחים עד לסכום לא קטן במיוחד של 31,900 אלף שקלים. ניתן, בכל סכום, להשתמש בשירותי עורך דין, אך כאשר מדובר בסכומים נמוכים זה לא תמיד משתלם לתובע. יש מספר יתרונות ברורים לשימוש בעורך דין, מלבד ההקלה בכך שיש יד מנחה. החיסרון הגדול- תביעות רגילות לוקחות יותר זמן, האגרה מעט יותר יקרה, ויש לקחת בחשבון, כאמור, את עלויות שכר טרחת עורך הדין. בכל מקרה, כאשר מגישים כתב תביעה יש להצטייד בדו"ח שמאי מוסמך לפני תיקון ובקבלות על התיקון.

האופציה השנייה היא לפנות לחברת הביטוח ולהפעיל את הפוליסה. במקרה זה, גם אם אתם צודקים, תופחת ההשתתפות העצמית ותישאו בהפסדי הפרמיה. ניתן לפנות לבית משפט בתביעה על ההפסדים הללו, ובמידה ותזכו במלוא התביעה, ניתן לחזור לחברת הביטוח ולבטל את הפסדי הפרמיה. במקרה כזה גם חברת הביטוח תוכל לקבל את מלוא הפסדיה ולרוב היא עושה זאת במסלולי תביעה שונים העומדים לרשותה.

דיני תעבורה

כאשר מגיעים לתביעה "אזרחית" בית המשפט דן בכסף. אין לבית המשפט האזרחי סמכות להעניש. הסכום שייקבע בסופו של יום הוא סכום הנזק של האדם בתוספת הוצאות. בית משפט אזרחי לא ישלול רישיונות, לא משנה עד כמה חמורה העבירה. מי "שמעניש" עברייני תנועה הוא בית משפט לענייני תעבורה. שם, לעומת זאת, לא ייקבע פיצוי לנזקי רכוש או גוף.

הרבה פעמים נפגעי עבירה מבקשים פיצוי מבית משפט- זה לא המקום. על מנת להגיע לבית משפט לתעבורה צריכה להיות מעורבות של המשטרה. אם לא הגיע שוטר למקום, סביר מאוד שאין תיק. על מנת לפתוח תיק יצטרך נפגע העבירה להגיע לתחנת משטרה ולדווח על התאונה. ניתן לעשות זאת בדיעבד, ופעמים רבות נפגע התאונה מגיע לדווח עליה על מנת לא לשאת באגרת חדר מיון או בשל הליכי ביטוח.

אם בנזקי גוף אין משמעות לאחריות, הרי שבדיני הרכוש יש קורלציה כמעט מלאה בין הדין הפלילי לדין האזרחי. אמנם, על פי הכללים היבשים הרשעה היא ראיה ככל הראיות, אך לרוב בפועל אם מוגש כתב אישום ודי לרוב רק בהגשתו, יכריע הדבר את התביעה האזרחית. על כן, אם התביעה האזרחית בראש מעייניכם ואתם עומדים בפני כתב אישום, בדקו היטב במה אתם מודים בסופו של יום אם הגעתם להסדר. יש חשיבות לכל מילה בכתב אישום, ולא פעם שינוי מילה כזו או אחרת הביא לשינויים דראסטיים במישור האזרחי.

הנאשם נוקה מתביעה אזרחית באמצעות דיני התעבורה

בעבר ייצגתי הן בכתב אישום והן בתיק אזרחי אדם אשר נעצר לקריאת ניידת. הסתבר כי השוטר עצר את הרכב שלצידו והוא החליט להמשיך בנסיעה, סטה אל תוך הכביש, וכתוצאה מהיציאה רכב שנסע בכביש נאלץ לבלום. מכונית שנסעה מאחורי הרכב הבולם בלמה אף היא, רכב שלישי לא הספיק לבלום, פגע במכונית שנהדפה על הרכב הראשון. מכונית נוספת שהגיעה, נהגה טען כי הספיק לבלום, נפגע מאחור על ידי רכב נוסף ונהדף על הרכבים שלפניו.

הוגשו מספר כתבי אישום. כתב האישום שהוגש כנגד הלקוח שלי מנה סעיפים המטילים את האחריות על כל התאונה עליו. בסופו של יום, לאחר ניהול קצר של הוכחות, הגענו להסדר שכתב האישום יתוקן לסעיף סטייה, ללא אחריות לתאונות שקרו מאחור. נגד חלק מהרכבים שנסעו מאחור הוגשו כתבי אישום על אי שמירת מרחק וגרימת תאונה. חלקם הורשעו ובאופן מפתיע זוכתה הנהגת של הרכב האחרון שהוכיחה שהנהג שלפניה סטה לנתיב הנסיעה שנייה לפני התאונה, ובכך קיצר את מרחק הבלימה אותו שמרה.

כתב התביעה שהוגש וכלל את מרשי, נוסח לפי כתב האישום המקורי. בסופו של יום נוקה מרשי גם מהתביעה האזרחית משהוכח, באמצעות דיני התעבורה, שאין לו אחריות לגרימת התאונה.

לסיכום, חשוב לדעת, אם תרצו "בכוח" לגרום להתערבות משטרתית שתכריע מי אשם בתאונה, שב- 99 אחוז מהמקרים, אם מדובר בנזקי רכוש בלבד, השוטר יגיד לכם להחליף פרטים וללכת לדרכיכם. משטרה מתערבת לרוב רק בעבירות תנועה שמתרחשות לנגד עיני השוטר או במקרים עם נפגעים, גם אם קלים.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here