להישפט או לא להישפט?

0
2864

מי מאיתנו לא עמד בפני הדילמה של ללכת לבית המשפט או לשלם את דו"ח המשטרה בעל הסכום העצום בדרך כלל. אם אתם בטוחים שאתם יכולים להוכיח את חפותכם, וברשותכם המון נקודות על עבירות קודמות – תשקלו לחיוב ביקור בבית המשפט. אבל לפני – הנה כמה דברים שחשוב שתדעו.

יום בהיר, השמש מעלי, השמים נקיים והתנועה בכביש זורמת, בקיצור אווירה פסטורלית. לפתע מגיח שוטר רכוב על אופנוע, מגיע קרוב לחלון הסמוך אליי ועושה לי סימנים של לעצור בצד. אני עוצר, השוטר יורד מהאופנוע ובינתיים חולפות בראשי בקצב מטורף מחשבות בסגנון של מה עוללתי רע בעשרים השנים האחרונות שפתאום עוצר אותי שוטר ועוד על אופנוע אימתני. אני מגייס את כל האנרגיות החיוביות, אומר לעצמי בשקט שאני חייב להישאר רגוע ובשארית כוחותיי אני פונה לשוטר ושואל "כן, מה עשיתי?". השוטר מסתכל עליי בבוז ובסבר פנים חמור, כאילו שלא פחות ולא יותר אני חשוד ברצח ועונה לי: "אתה דיברת בפלאפון תוך כדי הנהיגה, אחזת אותו בידך".
"אני? מה פתאום אדוני השוטר, לא חייגתי לאף אחד וגם לא נגעתי במכשיר בכלל".
לא עזרו כל טענותיי, השוטר בשלו נותן לי דו"ח מסוג ברירת משפט, שבעצם אומר לי או שתשלם אלף שקלים קנס, או שתוך 90 יום מרגע שקבלתי את הדו"ח, באם אינני רוצה לשלם את הקנס, עלי להודיע לבית המשפט על גבי הספח המצורף לדו"ח שאני מבקש להישפט משום שאינני מודה בביצוע העבירה.

לי זה לא קרה, אבל ללקוחותיי, בנסיבות דומות למה שתיארתי זה קרה. ובכן, מה עלינו לעשות? ראשית עלינו להיות מודעים למספר כללים שיסייעו לנו בהמשך הדרך לקבלת ההחלטה:

  • בעת שקורה אירוע שכזה דרשו מהשוטר שירשום את תגובתכם מילה במילה וליד זה תחתמו. באם השוטר מסרב, תרשמו אתם בהעתק שנשאר אצלו וחתמו ליד. זה חשוב מאוד מפני שאם תגיעו לבית המשפט השוטר שיוזמן לבוא להעיד (אם הוא יגיע בכלל) יצטרך לבקשתכם למסור את המסמך לבית המשפט כדי שזה יראה שטענתם את הטענות שלכם מיד ולא עכשיו בבית המשפט, ושאתם לא ממציאים איזו גרסה שלא הייתה ולא נבראה.
  • באם אינכם מודים בביצוע העבירה, בשום פנים ואופן אל תשלמו את הקנס. התשלום כמוהו כהודאה בביצוע העבירה.
  • הקפידו להודיע על גבי הספח על רצונכם להישפט. על תסמכו על הדואר ועל מזלכם. כדאי לשלוח בדואר רשום עם אישור מסירה, על מנת שתהיה בידכם ראיה שביקשתם להישפט והבקשה נשלחה במועדה (על גב הדו"ח שתקבלו רשום מהו המועד או בתוך כמה זמן מקבלת הדו"ח עליכם להגיש את הבקשה).
  • פנו לספק השירות של הטלפון הסלולארי שלכם ובקשו פלט שיחות נכנסות ויוצאות לגבי היום והשעה שמיוחסת לכם עבירה של שימוש בטלפון. את הפלטים הללו, במהלך המשפט, תגישו כראיה מטעמכם (עצתי לכם היא שבכל מקרה תעזרו בעורך דין משום שישנם כללים בחוק כמו איך מגישים זאת לבית המשפט, ואם לא תנהגו כך הפלטים הללו בסופו של דבר לא יתקבלו כראיה וחבל).
  • אם יש לכם עדים נוספים מלבדכם כמו נוסע נוסף שהיה אתכם ויכול לבוא לבית המשפט ולהעיד על כך שלא עשיתם כל שימוש בטלפון למרות טענת השוטר – תביאו אותו איתכם.
  • ישנו מיתוס בקרב רבים מאיתנו שאומר: מה אני הולך להלחם מול שוטר בבית המשפט, המשחק מכור מראש וברור שיאמינו לו ולא לי. אז דעו לכם שכך היה פעם וכיום בתי המשפט אינם נותנים אמון בעדותו של איש רק משום העובדה שהעד הינו שוטר. ימים אלו חלפו הלכו לבלי שוב. כבר ראיתי נאשמים שיצאו זכאים חרף ולמרות עדותם של שוטרים.
  • בקרב רבים רווחת הדעה, שאינה נכונה, לפיה אין לי מה להפסיד, הכי הרבה בית המשפט יפסוק שעלי לשלם את הקנס. כאן יש הבחנה בין מי ששילם את הקנס ולמעשה הודה בביצוע העבירה מחוץ לכותלי בית המשפט ולא התקיים דיון בעניינו לעומת זה שלא הודה, ניהל משפט ובסופו של יום גם נמצא אשם. במקרה האחרון בית המשפט בדרך כלל לא יסתפק בתשלום הקנס המקורי, בעיקר אם חלף זמן ממועד ביצוע העבירה. אם בית המשפט לא ינהג כך הרי זה פתח לאנשים לנהל בכוונה משפטי סרק, רק משום רצונם להרוויח זמן ולא לשלם את הקנס במועד.

מעבר לכך, בכל מקרה בו מתנהל משפט ונאשם נמצא אשם בביצוע העבירה, התביעה רשאית להגיש לבית המשפט את גיליון הרשעות התעבורה שלו, ואז אם מדובר באדם שצבר הרשעות תעבורה רבות, או שלחובתו רשומות הרשעות מאותו סוג שבהן נמצא אשם, התביעה רשאית לבקש מבית המשפט להטיל עליו מעבר לקנס גם פסילת רישיון נהיגה בפועל. זה שיקול חשוב מאוד שצריך לשקול בטרם קבלת ההחלטה אם ללכת למשפט ולקחת את הסיכון שבסופו של יום כן נמצא אשמים. ככל שוותק הנהיגה שלנו גדול ואין כמעט הרשעות תעבורה, כך ניתן לקחת סיכון זה.

כאשר אנו משלמים את הקנס ולמעשה מודים בביצוע העבירה, יש לכך השלכה לנקודות שאנו צוברים במשרד הרישוי. ישנן עבירות שהן בעלות ניקוד גבוה, ואז עלול להיווצר מצב שבו בגלל תשלום הקנס ועקב ניקוד קודם שיש לנו, נקבל שלילת רישיון נהיגה ממשרד הרישוי למשך שלושה חודשים ודרישה לעשות מבחן תיאוריה. אף זה שיקול שיש להביא בחשבון – ככל שמצב הנקודות שלנו רע ורישיון הנהיגה בסכנה, כך תטה הכף למען ניהול משפט.

ולסיום – לעניין עבירה של דיבור בטלפון בעת הנהיגה – ראוי להעיר שהמצב החוקי השתנה מאז 2008, ובעוד בעבר היה איסור על דיבור בטלפון, כיום האיסור רחב יותר וחל למעשה על כל שימוש בטלפון בעת הנהיגה וכולל חיוג בטלפון גם ללא דיבור, אלא אם כן השימוש נעשה ברכב, באמצעות דיבורית המותקנת בו.

אין במאמר משום מתן ייעוץ משפטי כלשהו.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here