ילדכם החייל חזר הביתה לחופשה מהצבא – שמחה או פחד?

0
3454

חשוב שנתחיל בעובדה הבסיסית – אנחנו ההורים של הילד, גם אם הוא מעל גיל 18, ולכן באחריותנו לדאוג לו וללמד אותו מגיל אפס לסבלנות, לאחריות, לנהיגה נכונה ובטוחה ולמניעת תאונות. אז אפילו שהוא פה לזמן קצר, אל תוותרו על תפקידכם כהורים

מצד אחד מאוד התגעגעתי לילד שלי ואני רוצה לבלות איתו זמן איכות, להאכיל אותו במטעמים שהוא אוהב, להרעיף עליו אהבה ולתת לו הכל. הילד העצמאי שלי רוצה לצאת לבלות וליהנות עם החברים שלו, ולצורך זה הוא גם רוצה את הרכב.

כאן מתחילה הדילמה – הילד כבר מעל גיל 18, האם לרצות אותו ולאפשר לו לצאת לבלות ולשתות אלכוהול, או להכריח אותו להשלים שעות שינה.

למדו אותם על נהיגה נכונה מגיל צעיר

חשוב שנתחיל בעובדה הבסיסית – אנחנו ההורים של הילד, גם אם הוא מעל גיל 18, ולכן באחריותנו לדאוג לו וללמד אותו מגיל אפס לסבלנות, לאחריות, לנהיגה נכונה ובטוחה ולמניעת תאונות. גם הילד בן ה- 18 הוא עדיין ילד שלומד את העולם. חינוך זה יקטין משמעותית את הסיכוי שילדינו יהיו מעורבים בתאונת דרכים. חובתנו כהורים היא להקנות לו, בין היתר, הרגלי נהיגה טובים.

עוד כשהילד הקטן יושב חגור במושב האחורי, הוא בוחן את האבא או האמא שנוהגים, לומד יותר ממה שאנו משערים כיצד נוהגים ומהי תרבות הנהיגה. בהמשך הילד לומד נהיגה באמצעות משחק בצעצוע, משחק במכוניות מתנגשות בלונה פארק ודרך משחקי מחשב. כל המשחקים הנ"ל הם במציאות מדומה ומאתגרת, ולכן לרוב אינם כוללים אלמנטים של נהיגה נכונה ובטוחה.

אני ממליצה בחום שכאשר אתם נוהגים עם הילדים ברכב, להתחיל ללמד אותם על נהיגה נכונה ועל קבלת החלטות בכביש כגון: לא חוצים צומת ברמזור אדום, מתחילים לנסוע בירוק מלא, לעצור בתמרור עצור, להאט לפני מעבר חצייה וכדומה.

לאחר שהילד עבר טסט וקיבל רישיון נהיגה, יש את תקופת הנהיגה הראשונה אשר יוצרת את אבני הדרך לנהיגה העתידית של ילדינו ומשפיעה על תרבות הנהיגה, ההתנהגות בכביש ועל הבטיחות. תקופת ההכשרה הזו היא קצרה – שלושה חודשים בלבד, בהן באחריות כל הורה לדאוג שהילד שלו ילמד לנהוג בבטיחות ובביטחון. הורים רבים חוששים מתקופת הליווי, מכיוון שאינם יודעים מהו תפקידם כמלווים, כיצד לבצע את הליווי בפועל באופן אפקטיבי, ומכיוון שזוהי תקופה בה יש מתח בתקשורת בין ההורים לילדים.

תקופת הליווי חשובה מאוד גם עבור המלווה

הערך החשוב ביותר ללימוד הנהג הצעיר הוא שכשאתה לוקח את ההגה לידיים, אתה לוקח אחריות על החיים שלך, על החיים של אנשים אחרים בכביש ועל החיים של המשפחות של כל הנ"ל. מי שמקבל רישיון לנהוג ברכב מקבל עצמאות, אך גם אחריות כבדה. מאוד חשוב שנקודה זו תופנם אצל הנהג הצעיר מתוך הבנת האחריות הכרוכה בנהיגה, ולא מתוך יצירת תחושות פחד.

הערך המוסף של הנהג המלווה מתבטא בהעשרת הידע של הנהג החדש, שיפור מיומנותו הטכנית, שיפור בטחונו האישי, הקניית הרגלי נהיגה בטוחים, העלאת המודעות לסכנות אפשריות בכביש והגברת תחושת האחריות שלהם כנהגים. במסגרת תקופת ליווי הנהיגה מומלץ בחום לשלב נהיגה בשעות "לא שגרתיות" – בשעות בהם יוצאים לפאב, למועדון או לטיול וחוזרים משם הביתה. נהיגה בשעות אלו שונה מנהיגה בשעות קונבנציונאליות יותר, וחשוב לתרגל גם את הנהיגה הזו, בה לעיתים יש יותר "סכנות" בכביש.

ניתן להיעזר בשירותם של מאמני נהיגה, שילמדו ויתרגלו עם הנהג הצעיר נהיגה מגוונת נכונה ובטוחה. בתקופת הליווי חשוב לתרגל נהיגה במגוון מצבים כגון: בלימה נכונה ובלימת חרום, שמירת מרחק, השתלבות בתנועה וכדומה. חוסר בהרגלי נהיגה גורם לעייפות ופוגם משמעותית ביכולות להגיב למצב משתנה בהתאם ובזמן הנכון.

תקופת הליווי היא תקופה חיובית וחשובה ביותר גם בעבור הנהג המלווה. חשוב לבוא בגישה חיובית ותומכת של "בוא נעשה זאת יחד", ללא הפחדות וצעקות. גישה אגרסיבית והפחדות עלולות להוביל לתופעות של ליקויי נהיגה בהמשך.

נהיגה תחת השפעת אלכוהול פוגעת משמעותית ביכולת הריכוז, בקליטת כל המידע בכביש, לתגובה בהתאם ובזמן ומובילה לקבלת החלטות לא שקולה. היום יש יותר מודעות ופתיחות לכך שאם שותים לא נוהגים, גם בקרב החיילים. על-פי מחקר לבדיקת מודעות ההורים לבעיה של נהיגה בעת שכרות של ילדיהם, עלה כי 62 אחוז מההורים לנהגים צעירים הפנימו את המסר שקורא להם להיות מעורבים יותר בנושא קביעת נהג תורן בקרב ילדיהם. כמו כן, 55 אחוז ציינו כי הם אכן מתכוונים להגביר את המעורבות שלהם בנושא זה.

יש להמתין שעה לאחר השתייה ולפני הנהיגה

גם הצבא לוקח אחריות על הנהיגה של החיילים שלו, ומריץ את פרויקט "מלאכיות מגנות" בשיתוף עם עמותת "אור ירוק". במסגרת תפקידן ה'מלאכיות' החיילות עורכות הסברה אודות נהיגה זהירה ושמירה על בטיחות בדרכים, במטרה לצמצם את כמות תאונות הדרכים.

החוק אוסר באופן מוחלט לנהוג תחת השפעת אלכוהול. מותר לנהוג לאחר שתיית מנה אחת של משקה בלבד כמו: פחית בירה, כוס יין, כוסית משקה חריף (0.05 אחוז אלכוהול בדם- מקסימום). יש להמתין שעה לאחר השתייה לפני הנהיגה. שוטר רשאי לבצע בדיקת שכרות בשטח. מי שמסרב לבדיקה צפוי לשנה מאסר או קנס בסך 10,000 ₪ או לפסילה לשנתיים. במידה ואתה נתפס בנהיגה תחת שכרות הענישה היא מפסילת רישיון זמנית או לצמיתות ועד לשנתיים מאסר.

גם אנחנו היינו צעירים ולכן אנו יודעים שזה לא ריאלי לאסור על הילד החייל שתיית אלכוהול בכל יציאה. ניתן להסביר שחשוב לאכול ארוחה קלה לפני השתייה ובצמוד אליה. ניתן למהול משקאות חריפים במים, קרח או לחילופין לשתות משקאות עם מעט אלכוהול. חשוב להימנע מערבוב משקה אלכוהולי עם משקה תוסס ולהעדיף משקאות אלכוהוליים חסרי גז. יש להקפיד לשתות לאט.

כששותים צריך להתחשב במשקל הגוף. אדם רזה, השותה אלכוהול פגיע יותר להשפעת האלכוהול מאדם שמן לאחר שתיית אלכוהול בכמות שווה. נשים צריכות להיזהר יותר, ריכוז האלכוהול בדמן גבוה יותר מאשר אצל גברים בעלי משקל גוף זהה לאחר שתיית כמות שווה של משקה.

ובכלל, תמיד עדיף – לתפוס מונית או אפילו להציע את עצמכם כנהגים.

לסיכום, אימרו לילד מפורשות , גם אם אתם חושבים שהוא יודע לבד, שידע שההורה נמצא שם בשבילו, וגם אם קורה משהו, חשוב שירגיש שהוא יכול לפנות להורה.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here