הורים, איך תעברו את תקופת ליווי הנהג הצעיר במשפחה בשלום?

0
4012

רובנו נוהגים בתדירות יומיומית וכמעט באופן אוטומטי. בעבור נהג חדש שאיננו בעל ניסיון בכביש, פעולת הנהיגה מורכבת ודורשת שימוש בכל סוגי האינטליגנציות: הקוגניטיבית, הרגשית והגופנית. אז הנה כמה טיפים שיעזרו לכם ללוות כמו שצריך

התקופה הראשונית על הכביש יוצרת את אבני הדרך לעתיד ומשפיעה על תרבות הנהיגה, ההתנהגות בכביש ועל הבטיחות. נהג מוגדר "נהג חדש" עד שנתיים מקבלת הרישיון, ובתקופה זו חלות עליו תקנות מיוחדות ונדרשת ממנו הקפדה יתרה על חוקי התנועה וכללי הבטיחות. כל נהג חדש חייב במלווה בשלושת החודשים הראשונים. נהג מלווה הנו בעל רישיון נהיגה תקף באותו סוג רכב, חמש שנים לפחות ומעל גיל 24, או לחלופין מעל גיל 30 עם וותק של שלוש שנים בנהיגה.

הורים רבים חוששים מתקופת הליווי

במציאות שלנו, כשכולם רודפים אחרי הזמן בניסיון להספיק עוד משהו, לא תמיד יש בסביבה הורה זמין, אח גדול או חבר עם ניסיון הנהיגה הנדרש, בדיוק כשהנהג החדש רוצה לקחת את הרכב. בנוסף, הורים רבים חוששים מתקופת הליווי, מכיוון שאינם יודעים מהו תפקידם כמלווים וכיצד לבצע את הליווי בפועל באופן אפקטיבי. המתח בתקשורת בין ההורים לילדים מגביר גם כן את אותו החשש.

הערך המוסף של המלווה מתבטא בהעשרת הידע של הנהג החדש, שיפור מיומנותו הטכנית ובטחונו האישי, הקניית הרגלי נהיגה בטוחים, העלאת המודעות לסכנות אפשריות בכביש והגברת תחושת האחריות שלהם על הכביש.

חשוב לתרגל נהיגה במגוון מצבים ואל תוותרו על אומנות החלפת הגלגל

תקופת הליווי חיובית וחשובה ביותר גם בעבור הנהג המלווה. חשוב לבוא בגישה חיובית ותומכת של "בוא נעשה זאת יחד", ללא הפחדות וצעקות. גישה אגרסיבית והפחדות עלולות להוביל לתופעות של ליקויי נהיגה בהמשך.

להלן מספר טיפים שיסייעו לכם לעבור בהצלחה את תקופת הליווי החשובה:

  • במפגש הראשון חשוב לעשות הכרות עם הרכב: ללמד על אופן הפתיחה והסגירה של מכסה המנוע, הכרות עם חלקי הרכב הבסיסיים, אופן בדיקתם ותחזוקה שותפת של שמן המנוע, מים ברדיאטור ובמיכל העיבוי, ומיכל המים לניקוי החלונות. חשוב גם לעשות הכרות עם הצמיגים ובדיקת לחץ אוויר.
  • מושב נהג שמכוון היטב חיוני לשליטה ברכב, לנהיגה נכונה ותורם לשמירה על הריכוז ולמניעת עייפות. את משענת המושב יש לכוון למצב די זקוף. בנוסף, יש לכוון את מושב הכיסא כך שהרגליים יגיעו לדוושת הגז ולבלם. חשוב לכוון את ההגה באופן המאפשר להניח את מפרק כף היד על החלק העליון של גלגל ההגה. אחיזת הגה נכונה היא כאשר אוחזים אותו בשתי הידיים באופן שנוח לנהג. ישנן שתי אסכולות של אחיזת הגה נכונה: מורי הנהיגה מסבירים על יד ימין בשעה שתיים ויד שמאל בשעה עשר, לעומת האסכולה המתקדמת יותר שממליצה על יד ימין בשעה שלוש ויד שמאל בשעה תשע.
  • כיוון המראות ברכב כך שהמראה הפנימית מכוונת למרכז החלון האחורי, ומראות הצד מכוונות באופן שהקצה הפנימי מראה מעט מהרכב (כדי לתת נקודת ייחוס של מיקום הרכב ביחס לכביש) ומרוב שטח המראה רואים את הכביש.
  • לפני שיוצאים לדרך חשוב לוודא שיש: רישיון נהיגה של הנהג ושל המלווה, תעודת ביטוח חובה, רישיון רכב והצמדת שלט "נהג חדש" לשמשת החלון האחורי ברכב (נהיגה עם שלט נהג חדש הנה למשך 24 חודשים).
  • חשוב להקפיד לחגור את חגורת הבטיחות לפני התנעת הרכב. המצב היחיד בו ניתן להוריד את חגורת הבטיחות הוא לצורך נסיעה לאחור.
  • נהיגה דורשת ריכוז רב ומצריכה שמיעה וראיה מרחבית של 360 מעלות, על מנת לקלוט ולהגיב לכל הנעשה בכביש. הכל נעשה במהירות עם אובייקטים בתנועה ויש להגיב בהתאם ובשיקול דעת. לכך נוסיף עוד מסיחים כגון: נהיגה בכביש עירוני ובינעירוני, נהיגה בחשיכה, נהיגה עם אנשים נוספים ברכב וכדומה. בתקופת הליווי חשוב לתרגל נהיגה במגוון מצבים. חוסר בהרגלי נהיגה גורם לעייפות ופוגם משמעותית ביכולות להגיב למצב משתנה בהתאם ובזמן הנכון.
  • חשוב ללמד ולתרגל שמירת מרחק נכון בכביש עירוני ובינעירוני. זמן תגובתו של נהג שאינו מנוסה ארוך יותר ומכאן חשיבות התרגול.
  • מהירות מופרזת היא הסיבה העיקרית לתאונות בקרב נהגים חדשים ומהווה כ- 44 אחוז מכלל התאונות בהם הם מעורבים. לימוד ותרגול של שימוש במהירות נכונה ביחס לתנועה, לחוק ולתנאי הדרך מסייעים לנהג להשתלב בתנועה.
  • בלימה נכונה – ברכבים החדשים של היום יש מערכת הנקראת ABS שלא מאפשרת לגלגל להינעל. רצוי לתרגל פעם אחת בלימת חרום במגרש פתוח כדי להרגיש מה זה.
  • במאה ה-21 כולנו מדברים בסלולארי ולכן חשוב להסביר ולתרגל נהיגה נכונה תוך כדי שימוש בדיבורית. אין לשלוח הודעת SMS בזמן נהיגה, גם לא בזמן העמידה בפקק או ברמזור. תחשוב שהתפנית למשך שלוש שניות לצורך הסתכלות חפוזה בהודעת ה-SMS שקיבלת…כמה דברים פספסת בכביש בזמן הזה…
  • פנצ'ר – הכרות עם מיקום הגלגל החלופי, המגבה, מפתח הגלגלים ומשולש האזהרה. חשוב להסביר שלפני החלפת הגלגל יש לבצע מספר פעולות הכנה: חניית הרכב במקום שלא יהווה סכנה לנהג ולתנועה, הפעלת ארבעת אורות האיתות, לבישת אפוד זוהר, הוצאה ומיקום של משולש האזהרה לפני הרכב והוצאת הגלגל החלופי. לאחר מכן מומלץ להדגים ולתרגל. אם אינך יודע להחליף גלגל, ניתן לגשת לפנצ'ר מאכר הקרוב שידגים ויסביר לשניכם על החלפת גלגל. זה לא אמור לקחת יותר מחצי שעה ושווה את ההשקעה. בנוסף, היום יש ביטוח שכולל שירות של החלפת גלגל, אך לדעתי חשוב ללמד את הנהג הצעיר איך עושים זאת.
  • מומלץ ללמד את הנהג החדש מה עושים במקרה של תקלה – התנעה עם כבלים ושימוש בשירותי עזרה לרכב, כולל מסמך עם טלפונים שימושיים לשעת צרה, ואיזה פרטים לקחת במידה וחס וחלילה קרתה תאונה.
  • הסבר על פתיחה וסגירה של מיכל הדלק, סוג הדלק ודרכי תדלוק. מומלץ ללמד כיצד מתדלקים עצמאית כיוון שתדלוק זה זול יותר.

לסיכום – אנחנו מאמינים שנהג טוב הוא כמו טייס טוב. חשוב שהנהג המלווה ישקיע בתקופת הליווי את המיטב שהוא יכול למען תרבות נהיגה טובה יותר בישראל.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here