נהיגה בכבישים מהירים – מדוע היא מעוררת פחד אצל חלקנו?

0
5905

נהגים החוששים מנסיעה בכבישים מהירים נמצאים במצב של פחד הישרדותי, שבו היכולות שלהם לקלוט את האינפורמציה הדרושה לנהיגה ולהגיב בהתאם ובזמן פוחתות באופן משמעותי, ואף מסכנות אותם ואת הנהגים האחרים בכביש. הבאנו לכם מספר פתרונות לבעיה, שעם מעט תרגול יכולים בהחלט לסייע בפתרון ליקוי הנהיגה הזה.

ישנם נהגים שמרגישים חוסר נוחות ואף פחדים כאשר הם נוהגים בכבישים מהירים, בהם יש צורך לקלוט הרבה מידע ברדיוס רחב, כשהכל מתרחש במהירות גבוהה: מסלולים רבים, מחלפים רבים והרבה רכבים. כולנו יודעים שבכבישים מהירים מסוכן לנסוע לאט או לרדת לשוליים, כך שנהג שלוקה מידי פעם בפחדים בזמן הנהיגה מרגיש לכוד בסיטואציה מפחידה, שמאיימת על קיומו.

כאשר אדם נמצא במצב של פחד הישרדותי, יכולותיו לקלוט את האינפורמציה הדרושה לנהיגה ולהגיב בהתאם ובזמן פוחתות באופן משמעותי, ואף מסכנות אותו ואת הנהגים האחרים בכביש. זוהי, בעצם, סיטואציה שמולידה ליקוי נהיגה.

פחד מנהיגה בכביש מהיר יכול להוביל להימנעות מנהיגה

חרדות, פחדים ודפיקות לב יוצרים מחסומים רגשיים המסיטים אותנו מהתנהלות טבעית, מנהלים את חיינו ומובילים אותנו במסלול שונה בחיי היום יום. בפועל אנו מפתחים מנגנוני הגנה "מסלפי מציאות", ומתרגלים לחיות בצל המחסומים הרגשיים. מחסומים אלו שאמורים להגן עלינו, מונעים מאתנו חוויות והתנסויות, עוצרים מאתנו מלהתפתח ולהצליח, ואף משפיעים על בריאותנו.

נהגים שסובלים מפחד מנהיגה בכבישים מהירים, מצליחים להגיע ממקום למקום בדרכים עוקפות המאריכות את הדרך, וכל זאת על מנת להימנע מנהיגה בכביש מהיר. לא כולם יודו בפומבי שהפחד הוא הסיבה בה בחרו במסלול הנסיעה "העוקף" כבישים מהירים, אך בתוך תוכם הם יודעים שזוהי האמת, וזה "אוכל" אותם מבפנים.

פחד מכבישים מהירים מוביל לנהיגה סלקטיבית, ואף עלול להוביל להימנעות מנהיגה. זה יכול לקרות לכל אחד, לא רק אצל מי שעבר תאונת דרכים. אני בטוחה שכל אחד שקורא את הכתבה הזו מכיר לפחות אדם אחד שנוהג באופן סלקטיבי או שנמנע מנהיגה. מי שסובל מזה לא נוהג לדבר על הנושא, ולא מבין איך הוא, אדם כל כך מוצלח ואינטליגנטי, לא מסוגל לבצע פעילות בסיסית כמו נהיגה. זה יוצר תסכול רב ופוגע בדימוי העצמי של האדם.

נשימה נכונה מספקת חמצן למוח, ומשפרת ביצועי נהיגה 

ישנם מחקרים שמדברים על כך שנהיגה איננה רק פעולה פונקציונאלית ברכב. הנסיעה במכונית מייצגת במקרים רבים את התנהלותו של הפרט בעולם ובסביבה החיצונית אל מול הסכנות וההזדמנויות שבחוץ, אל מול התוקפנות החיצונית והפנימית, אל מול הקונפליקטים עימם הוא מתמודד. בהקשר זה הנהיגה יכולה לשמש מיקרוקוסמוס, מעבדה אנושית, להבנה עמוקה יותר של אישיות ונטיות אנושיות באופן אותנטי ומעמיק.

אז למה נהיגה בכבישים עירוניים פחות מעוררת פחדים אצל חלקנו? בכבישים שאינם מהירים, רדיוס "הרדאר" של הנהג אשר קולט את האינפורמציה מהכביש הוא מצומצם יותר, כיוון שיש פחות מידע לקלוט מאשר בכביש מהיר: בדרך כלל הכביש בן נתיב אחד או שניים, מהירות הנסיעה היא עד 80 קמ"ש, ואין הרבה מחלפים מהם "צצים" רכבים נוספים או שצריך לעבור אליהם בין מסלולים כדי לרדת למחלף. המוח מספיק לתפעל את מערכות הגוף-נפש הדרושות לנהיגה בביטחון ובבטיחות, באופן מסונכרן ובזמן.

הנה מספר טיפים שמשפרים את הביטחון ואת התפקוד בנהיגה:

  • מושב נהג שמכוון היטב הוא חיוני לשליטה ברכב, לנהיגה נכונה ותורם לשמירה על הריכוז ולמניעת עייפות. את משענת המושב יש לכוון למצב די זקוף. בנוסף, יש לכוון את מושב הכיסא כך שהרגליים יגיעו לדוושת הגז ולבלם. חשוב לכוון את ההגה באופן המאפשר להניח את מפרק כף היד על החלק העליון של גלגל ההגה. אחיזת הגה נכונה היא כאשר אוחזים את ההגה עם שתי הידיים, באופן שנוח לנהג.
  • כיוון המראות ברכב כך שהמראה הפנימית מכוונת למרכז החלון האחורי, ומראות הצד מכוונות באופן שהקצה הפנימי מראה מעט מהרכב (כדי לתת נקודת ייחוס של מיקום הרכב ביחס לכביש) ומרוב שטח המראה רואים את הכביש.
  • נשימה מודעת מסייעת להרפות ולשחרר מתח שרירי. על פי מחקרים, כאשר מספקים הרבה חמצן לגוף ולמוח, הגוף מתפקד בצורה טובה, מדויקת ומסונכרנת יותר, מה שמשפר את הביצועים.
  • להקפיד על פעילות גופנית כלשהי לפחות פעמיים בשבוע: פילאטיס, הליכה, יוגה, ריצה, אירובי, כדורסל וכדומה. אצל אדם שנוהג לשבת רוב שעות היום מול המחשב, מול הטלוויזיה וברכב, נוצר עם הזמן קיבעון בחושים ובגוף. קיבעון זה יוצר אצלו "חלודה" בתפקוד. תחזוקת הגוף בעזרת תנועה המצריכה קואורדינציה וחשיבה, שומרת על תפקודנו ועל בריאותנו. עיסוק בפעילות גופנית מחדד את החושים ומסייע לנשימה עמוקה ובריאה יותר, ובכך מקל על פעולת הנהיגה.
  • מומלץ לאכול משהו קל לפני הנהיגה, על מנת שתהיה אנרגיה זמינה בזמן הנהיגה.
  • כדאי להחזיק ברכב סוכריות, כך שבמקרה ופתאום אנו חשים בנפילת אנרגיה, יש לנו מקור זמין שיעלה אותה במהירות.
  • תמיד כדאי לקחת בקבוק שתייה להתרעננות.
  • אם מרגישים עייפות או תחושת סטרס בזמן הנהיגה, חשוב לעצור בצד במקום בטוח, לשתות, לאכול משהו קל ולחלץ עצמות.

עדיין לא הספקנו להסתגל מבחינה אבולוציונית לכל השכלולים שהקדמה מציעה. המאה ה-21 מביאה עימה פיתוחים טכנולוגיים והמצאות שמאפשרים לנו לעשות הכל מהבית בנוחות, בלי לנוע יותר מידי מבחינה פיזית. היכולות הקוגנטיביות ממשיכות להתפתח, אך לא כולם ממשיכים להתפתח גם ברמות אחרות. זוהי לא גזרה של העתיד, זה בר שינוי וזה תלוי בנו. חשוב לזכור שידע ומודעות הם כוח לצמיחה ולהעצמה, למי שמשתמש בהם בתבונה.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here