נהיגה בגיל השלישי – חשוב להיבדק ולא להזניח

0
2995

המודעות לתזונה נכונה, פעילות גופנית והרפואה המתקדמת, מאפשרים לכולנו להרגיש צעירים יותר בגופנו וברוחנו. בימינו מספר הנהגים מעל גיל 65 הולך וגדל. חשוב לזכור שהגיל לא פוסח על ירידה בתפקוד, לכן חשוב להיבדק ולדאוג שהורינו הבוגרים יבדקו גם הם, כי לעיתים הם נוטים להתעלם מהבעיות האלו בכדי להמשיך בחיים עצמאיים שכוללים בין היתר- נהיגה.

בשנות האלפיים קצב החיים הוא מהיר, כולם רוצים להספיק לבנות קריירה, לעשות לפחות תואר ראשון, להגשים את ה"עצמי" ולגדל משפחה לתפארת על הדרך. לא פלא שיש שאומרים ש"העולם שייך לצעירים" שמצליחים לעמוד בקושי ה"מרתון של החיים".

גם בכבישים המצב דומה. תשתית הכבישים התפתחה משמעותית, על מנת לתת מענה לכמות הרכבים שגדלה: נוספו עוד מסלולים, עוד כבישים, עוד מחלפים ועוד גשרים. מהירות הנסיעה עלתה והרכבים של היום הרבה יותר משוכללים ומאפשרים "רגל קלה על הגז". הנהיגה הפכה בעצם למורכבת יותר, לכזו שדורשת ריכוז רב וערנות רבה, על מנת לקלוט את כל האינפורמציה מהסביבה ולהגיב בנהיגה נכונה בהתאם ובזמן.

עם התקדמות הרפואה גדל ממוצע גילאי הנהגים

בישראל בשנת 1994 היה רישיון נהיגה לכ-21% מבני 65 ומעלה, ואילו בשנת 2004 עלה מספר לכ- 30%. נהיגה הינה פעילות המחייבת קואורדינציה, ערנות גבוהה, יכולת לקלוט ולעבד אינפורמציה רלוונטית ויכולת תגובה בהתאם ובזמן. בגיל השלישי מתחילים לחוות ירידה ביכולות הללו ולכן מודעות למצב האישי והערכות בהתאם חשובה על מנת להמשיך לנהוג בביטחון ובבטיחות. חובתו של נהג מבוגר להיות מודע לעצמו ולהכיר במגבלותיו כיוון שהוא עלול לסכן את עצמו ואת סביבתו.

בישראל נדרשים נהגים החל מגיל 65 בבדיקה רפואית אחת לשנתיים על ידי רופא המשפחה על מנת לחדש את רישיון הנהיגה. רופא המשפחה צריך להכיר את העבר הרפואי של המטופל לפחות בשלוש השנים שקדמו לבדיקה. רופא המשפחה מחויב לדווח למרב"ד (המכון הרפואי לבטיחות בדרכים) על בעיות רפואיות שעלולות לפגום בנהיגה, וכך גם הנהגים עצמם מחויבים לעשות כן.

חייבים לשבור את קשר השתיקה

נהגים רבים מעל גיל 65 החווים ירידה בתפקוד, חוששים לפנות לרופא המשפחה או למרב"ד בנושא מחשש שישללו להם את רישיון הנהיגה, שעצמאותם תיפגע וכך גם הדימוי העצמי. מדובר כאן בדילמה לא פשוטה בה נתקלים הרופא, הנהג הוותיק ומשפחתו של הנהג. לצערי, רבים המקרים בהם מתרחש "קשר של שתיקה" כי כל אחד מקודקודי המשולש שהזכרנו לא רוצה לפגוע בשני. במקרה זה חשוב לנהוג באחריות וללכת עם השכל הישר. ניתן לפנות למרפאים בעיסוק המתמחים בשיקום נהיגה שיכולים לסייע להעריך את המצב, עוד טרם הפנייה הרשמית לרשויות.

מומלץ לפנות לבדיקה כאשר חווים קושי בזיהוי אורות הרמזורים או בזיהוי סימני הדרך, קושי לשמור על נהיגה באותו נתיב, קושי בהתמצאות במרחב, קושי בלחיצה על דוושת הגז או הבלם.

הנה מספר טיפים שיסייעו לנהג הוותיק לשיפור ולשימור הנהיגה:

  • פעילות גופנית מתאימה תמיד תתרום לבריאות ולתחושת החיוניות שלנו.
  • מושב נהג שמכוון היטב הנו חיוני לשליטה ברכב, לנהיגה נכונה ותורם לשמירה על הריכוז ולמניעת עייפות. את משענת המושב יש לכוון למצב די זקוף. בנוסף, יש לכוון את מושב הכיסא כך שהרגליים יגיעו לדוושת הגז ולבלם. חשוב לכוון את ההגה באופן המאפשר להניח את מפרק כף היד על החלק העליון של גלגל ההגה.
  • אם מרגישים ירידה בערנות בזמן נהיגה יש לעצור במקום בטוח להפסקה, להניע את הגוף ולשתות משהו.
  • נהגים שנוהגים ליטול תרופות (כגון סירופ שיעול ותרופות הרגעה מסוימות) שעלולות להשפיע על הערנות ועל מהירות התגובה, מוטב במקרים אלו להימנע מנהיגה ממושכת ללא הפסקות או מנהיגה בשעות העומס והפקקים.
  • נהגים שסובלים מבעיות ראייה בשעות החשיכה, מוטב להימנע מנהיגה בלילה.
  • מומלץ להימנע מנהיגה בתנאי מזג אוויר לא טובים, כגון גשם שוטף וערפל.
  • אם אתם צריכים לנהוג למקום לא מוכר, לימדו את הדרך לפני באמצעות מפה או שאלו מישהו וכתבו לעצמכם את "סיפור הדרך" שישמש אתכם בדרך. ניתן גם להשתמש ב-GPS שיסייע לכם לנווט.
  • חשוב להקפיד לשמור מרחק של שלוש שניות מהרכב שמלפנים ומאחור, על מנת לאפשר יותר זמן תגובה.
  • להוריד את מהירות הנסיעה אליה הייתם רגילים עד כה בכ-10 קמ"ש לפחות.
  • מומלץ לנסוע בנתיב הימני, על מנת לא לעכב את התנועה ולגרום לנהגים אחרים לעקוף אתכם מימין.
  • כשנוהגים חשוב להתרכז בנהיגה ולצמצם הסחות דעת כגון: דיבור בסלולארי, מוזיקה רועשת או אפילו שיחה עם מישהו נוסף ברכב. לעומת זאת, מומלץ להיעזר במוזיקה מרגיעה, אך לא מרדימה.
  • מכיוון שלפעמים תנאי הדרך אינם צפויים (תאונה, פקק, עבודות בכביש) מומלץ לקחת טווח ביטחון מבחינת לוח הזמנים ולצאת מהבית מוקדם יותר, על מנת לא לנהוג בלחץ.
  • ניתן לקחת אימוני נהיגה ממישהו מקצועי, על מנת לקבל משוב על אופן הנהיגה ולשפר תחומים שקצת נחלשו והחלידו עם השנים.

לסיכום, הנהג של הדור השלישי הוא נהג שקול בעל ניסיון נהיגה של שנים רבות. חשוב שכל נהג יבחן עצמו בכנות פנימה ויבדוק האם הוא אכן מסוגל לנהוג בביטחון ובבטיחות למען עצמו, למען משפחתו ולמען סביבתו.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here