יפנית זה מיפן ? לא בטוח

0
8712

כמה פעמים שמעתם על אנשים שיקנו רק מכוניות יפניות כי הן אמינות, או מכוניות גרמניות כי הן בטוחות, או צרפתיות כי הן נוחות או אמריקאיות כי הן הכי מפנקות? האמת, מה לעשות, שייכת לעבר. כמעט כל יצרני הרכב מקימים מפעלי הרכבה בכל העולם וכן מרכזי תכנון מחוץ למדינת המקור.

פערי האיכות בין הרכבים מצטמצמים מאוד ושיתופי הפעולה בין היצרנים מתרחבים.

בעידן הנוכחי חדירה לשווקים מסוימים מחייבת הקמת מפעלי הרכבה באזור היעד. כך, לדוגמא, פולקסווגן וג'נרל מוטורס הקימו מפעלים בסין, קאיה הקוריאנית מייצרת מכוניות גם בסלובקיה עבור השוק האירופאי ופיג'ו מייצרת גם באיראן.

הונדה תוצרת ארה"ב

להקמת מפעל הרכבה בארץ היעד יש יתרונות רבים הכוללים בין היתר: ביטול מכסים, קבלת מענקים ממשלתיים והקלות במס, קיצור זמן האספקה, חיסכון במחיר ההובלה והקמת מרכזי פיתוח מקומיים המבצעים במהירות שינויים כדי לקלוע לטעמו של הלקוח המקומי.

תחילתה של המגמה החלה אי שם בתחילת שנות ה 80, אז הבינה חברת הונדה היפנית שהמפתח להתרחבות החברה נמצא במכירות בארה"ב, וכדי למכור מאסות גדולות של מכוניות היא חייבת להקים שם מפעל הרכבה. ההצלחה לא איחרה לבוא ונוספו מפעלים נוספים אשר החלו גם לייצא "הונדה תוצרת ארה"ב".

בעקבות הצלחת הונדה הקימו כמעט כל היצרניות מהמזרח מפעלי הרכבה בארה"ב וכך גם יצרנים אירופאים. בין כולם מתקיימים שיתופי פעולה אשר חלקם נראים קצת משעשעים כמו: ייצור טויוטה קאמרי במפעל סובארו באינדיאנה בארה"ב.

הנה מספר דוגמאות לייצור מחוץ למדינת המקור:

אני קונה רק יפניות 

טויוטה: יצרנית הרכב הגדולה בעולם כבר מזמן לא מייצרת רק ביפן . החברה מייצרת את מגוון כלי הרכב שלה בלא פחות מ- 53 מפעלים אשר פזורים ב- 27 מדינות!

בדגמים הרלוונטים לישראל : הקורולה מגיעה אמנם מיפן, אך האוריס והאוונסיס מאנגליה והיאריס מצרפת. בשנים האחרונות כמויות גדולות של הקורולה הגיעו מהמפעל בטורקיה.

הונדה: הקימה את מפעלה הראשון בארה"ב בשנת 1982. כיום יש לחברה 40 מפעלים ומרכזי פיתוח בעולם הכוללים 13 מרכזים בארה"ב, וכן מפעלים גם בקנדה אנגליה,טורקיה,הודו,פקיסטן ועוד. דגמי הסיויק ארבע דלתות מגיעים כיום לארץ מטורקיה ודגמי חמש הדלתות מאנגליה.

ניסאן: לחברה מעל 30 מפעלים ברחבי העולם בין היתר בארה"ב, ברזיל, דרום אפריקה ואפילו איראן.

לארץ מגיעים דגמי הטידה ממקסיקו ודגמי הנוט,מיקרה וקשקאי מאנגליה.

בשבילי רק גרמניות

פולקסווגן: החברה אשר המציאה את המושג "מכונית לכל פועל " מייצרת מלבד בגרמניה גם בארה"ב, מקסיקו, ברזיל, סין ודרום אפריקה. דגמי החיפושית החדשה לא מיוצרים כלל בגרמניה וכל המכוניות מיוצרות במקסיקו. לארץ מגיעים דגמי החיפושית והג'טה מהמפעל במקסיקו.

מרצדס: ייתכן והמרצדס שלכם מגיעה מהמפעל בהונגריה –  CLASS-A  ו- CLASS -B  , או מאוסטריה – CLASS- G או מארה"ב – CLASS -M . לחברה מפעל גדול בארה"ב אשר מרכיב שם את רכבי השטח בעיקר. לאחרונה הוא חגג את ייצור מכונית המיליון בארה"ב. גם לארץ מיובאים דגמי השטח מארה"ב.

ב.מ.וו: החברה מייצרת את דגמי ה 5X,6X,4Z  במפעלה בארה"ב . דגמי ה- 3X מיוצרים באוסטריה, דגמי המיני ב.מ.וו. מיוצרים באנגליה וחלק מדגמי סדרה שלוש בדרום אפריקה. שאר הדגמים מיוצרים בגרמניה.

אל דאגה – האיכות זהה

למעשה, אין היום באמת חשיבות לגבי ארץ הייצור. מפעלי ההרכבה המוקמים ברחבי העולם מוקמים על ידי חברות האם משלב אבן הפינה ועד סיום הבנייה. העובדים נשלחים להכשרה במפעלים קיימים בעולם וגם ייצור כלי הרכב במפעל החדש מלווה באופן תמידי על ידי מפקחים מטעם חברת האם.

כמעט כל החלקים מגיעים מאותם מפעלים אשר מספקים למפעלי ההרכבה בכל העולם והאיכות למעשה כמעט תמיד זהה, כך שאתם יכולים להסיר דאגה מלבכם. גם אם רכשתם רכב שהוא יפני וגיליתם ברישיון הרכב שהוא מיוצר בטורקיה, אין לכם מה לדאוג ,תעמידו אותו ליד אותו הרכב מתוצרת יפן וגם המהנדס היפני לא יוכל להבדיל ביניהם.  אולי אם פעם יהיה פה שלום אמיתי ותהיה הצדקה כלכלית להקמת פס ייצור שיספק רכבים לכל המזרח התיכון, נוכל לראות כאן גם הונדה MADE IN ISRAEL…

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here